Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Masz kłopoty...zgłoś się do Rzecznika Konsumentów
Szanowni konsumenci, jeżeli sprzedawca odmawia przyjęcia reklamacji, zakupiony towar jest wadliwy lub uszkodzony, umowa zawarta z wykonawcą jest nie dotrzymywana, jeśli nie godzisz się na powyższe sytuacje i chcesz dochodzić swoich praw, może Ci w tym pomóc Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Ostródzie.
Na podstawie art.4 ust 1 pkt 18 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. Nr 91, poz. 578 z późn. zm.) do zadań powiatu należy ochrona praw konsumentów. Zadania te, zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów wykonuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów.
Rzecznik interesantów przyjmuje od poniedziałku do czwartku w budynku przy ulicy Jana III Sobieskiego 9, pokój 213 na I piętrze (CUP)
BIURO CZYNNE :
PONIEDZIAŁEK 8:00 – 15:00
WTOREK 7:00 – 15:00
ŚRODA 7:00 – 15:00
CZWARTEK 7:00 – 15:00
PIĄTEK NIECZYNNE
Zgłaszając się osobiście proszę zabrać ze sobą wszelkie dokumenty mające wpływ na sprawę (umowę sprzedaży, paragon zakupu, faktury VAT, korespondencję prowadzoną z przedsiębiorcą, itp.).
Można również kontaktować się telefonicznie (89 642-98-63) lub za pośrednictwem poczty elektronicznej rzecznik.konsumentow@powiat.ostroda.pl
Z pomocy rzecznika mogą korzystać mieszkańcy gmin:
Miłakowo, Morąg, Małdyty, Łukta, Miłomłyn, Ostróda (miasto i gmina),Grunwald, Dąbrówno.
Kierując sprawę do rzecznika należy złożyć odpowiedni wniosek wraz z kompletem dokumentów mających wpływ na sprawę (umowę sprzedaży, paragon zakupu, faktury VAT, korespondencję prowadzoną z przedsiębiorcą, itp.).
Wzór wniosku oraz pozostałych pism w załączniku.
Zadania rzecznika.
USTAWA z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
Art. 42.
1. Do zadań rzecznika konsumentów należy:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
2. Rzecznik konsumentów może w szczególności wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
UWAGA!
Z dniem 25 grudnia 2014r. weszła w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta {Dz. U. 2014 poz. 827). W oparciu o nowe przepisy rozpatrywane są umowy zawarte z datą 25.12.2015 i późniejsze. Umowy zawarte przed 25.12.2014 r. rozpatrywane są o ustawę z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego {Dz. U. z 2002 r., Nr 141, poz. 1176 z późn. zm.}.
Szczegółowe informacje dotyczące zmiany prawa konsumenckiego znajdą Państwo na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wpisując adres: www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.
Podstawowe akty prawne:
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny {Dz.U. z 2017, poz. 489 t. j. z późn. zm.}.
- Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego {Dz. U. z 2016, poz. 1822 t. j.}.
- Ustawa z dnia 16 lutego 2017r. o ochronie konkurencji i konsumentów {Dz.U. z 2017, poz.229}.
- Ustawa z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta { Dz.U. z 2017, poz. 683 t. j.}.
- Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym {Dz.U. z 2016, poz. 813 t. j. z późn. zm.}.
- Ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązaniu sporów konsumenckich {Dz.U. z 2016, poz.1823}.
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych {Dz.U. z 2016, poz.187 t. j. z późn. zm.}.
- Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne {Dz. U. z 2017, poz. 220 t.j.}.
- Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne {Dz. U. z 2016, poz. 1489 t.j.}.
- Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe {Dz. U. z 2016, poz. 113}.
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011 Prawo prywatne międzynarodowe {Dz. U. z 2015, poz. 1792 t. j. art. 30}.
Poniżej znajdują się zakładki z których można uzyskać podstawowe informacje dotyczące sprzedaży konsumenckiej oraz pobrać wzory pism, umów, pozwów itp.
Pisma procesowe w postępowaniu cywilnym -w załaczniku
- Dane uzupełniające stron (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Odpowiedź na pozew (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Pismo zawierające wnioski dowodowe (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Pozew sądowy (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Pozew wzajemny (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Sprzeciw od nakazu zapłaty (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Zapis na sąd polubowny (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
Pozostałe wzory pism -w załączniku
- Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Protokół reklamacyjny (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Umowa komisu (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Umowa kupna - sprzedaży (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Umowa lombardowa (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Umowa najmu lokalu mieszkalnego (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Umowa o dzieło wzór A (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Umowa o dzieło wzór B (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Wniosek do inspekcji handlowej
- Wniosek o interwencję rzecznika (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Wzór - rozwiązanie umowy przedwstępnej (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Wzór umowy przedwstępnej (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Wzór wezwania do usunięcia wad dzieła w określonym terminie (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)
- Zgłoszenie niezgodności towaru z umową-wzór (Kliknij aby pobrać, plik DOCX)