Wersja obowiązująca z dnia

Zadania Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Ewidencji Gruntów

Funkcję Dyrektora Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Ewidencji Gruntów sprawuje: Marek Standara, pokój nr 322 tel. 0-89 642-98-33,

Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Ewidencji Gruntów nadzoruje Starosta

WYKAZ PRACOWNIKÓW WYDZIAŁU GOSPODARKI NIERUCHOMOŚCIAMI I EWIDENCJI GRUNTÓW W OSTRÓDZIE 

  1. Lidia Nowicka – Inspektor – gospodarka nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa na terenie miasta Ostróda, gminy Grunwald i gminy Łukta, pok. nr 325, tel. 89 642-98-56
  2. Iwona Jankowska – Inspektor – gospodarka nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa na terenie gminy Ostróda, miasta i gminy Miłomłyn i gminy Dąbrówno, pok. nr 325, tel. 89 642-98-56
  3. Mariusz Ignatjuk – Inspektor – gospodarka nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa na terenie miasta i gminy Morąg, miasta i gminy Miłakowo i gminy Małdyty, pok. nr 324, tel. 89 642-98-51
  4. Anna Ankowska –Geodeta -prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie miasta i gminy Miłomłyn, prowadzenie rejestru cen nieruchomości, pok. nr 322, tel. 89 642-98-37,
  5. Katarzyna Pajdak –Podinspektor - prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie miasta Ostróda, pok. nr 322, tel. 89 642-98-37,
  6. Beata Pełech – Podinspektor - prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie gminy Ostróda, pok. nr 333, tel. 89 642-98-21,
  7. Anna Gapa - Starszy Geodeta - prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie gminy Łukta, pok. nr 337, tel. 89 642-98-35,
  8. Olga Kosiniak - wydawanie wypisów, wyrysów udzielanie informacji z operatu ewidencji gruntów i budynków, pok. nr 331, tel. 89 642-98-38,
  9. Aleksandra Koszczał - Geodeta - gospodarka nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu Ostródzkiego, pok. nr 323, tel. 89 642-98-34,
  10. Luiza Owczarczyk - Podinspektor - prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie gminy Dąbrówno i gminy Grunwald, pok. 337, tel. 89 642-98-35.


WYKAZ PRACOWNIKÓW ODDZIAŁU W MORAGU 

  1. Milena Dubicka - Inspektor -  prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie miasta Morąg i gminy Małdyty, wydawanie wypisów i wyrysów z rejestru ewidencji gruntów i budynków, prowadzenie rejestru cen nieruchomości, pok. nr 8, tel. 89 642-98-98
  2. Alicja Cołoś - Podinspektor -  prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie gminy Morąg, miasta Miłakowo i gminy Miłakowo, wydawanie wypisów i wyrysów z rejestru ewidencji gruntów i budynków, prowadzenie rejestru cen nieruchomości, pok. nr 9, tel. 89 642-98-98 


Do podstawowych zadań Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Ewidencji Gruntów należy: 

  • prowadzenie bazy danych ewidencji gruntów i budynków części opisowej w formacie informatycznym,
  • wydawanie baz danych EGiB,
  • prowadzenie postępowań administracyjnych z zakresu ewidencji gruntów i  budynków,
  • sporządzanie zawiadomień o zmianach w operacie ewidencji gruntów i budynków dla organów podatkowych w formie elektronicznej,
  • sporządzanie zawiadomień o zmianach w operacie ewidencji gruntów i budynków dla organów podatkowych, ksiąg wieczystych i właścicieli,
  • prowadzenie rejestru cen nieruchomości określonych w aktach notarialnych,
  • wydawanie danych ze zbioru rejestru cen nieruchomości,
  • wydawanie wypisów i wyrysów z operatu ewidencji gruntów i budynków oraz udzielanie informacji z operatu ewidencji gruntów i budynków,
  • prowadzenie postępowań w sprawach dotyczących wydawania dokumentów i udzielania informacji z operatu ewidencji gruntów i budynków,
  • sporządzanie zestawień zbiorczych rocznych,
  • sporządzanie sprawozdań dla celów statystyki publicznej,
  • wydawanie zaświadczeń z bazy EGiB,
  • badanie stanów prawnych nieruchomości,
  • wyjaśnianie rozbieżności pomiędzy zapisem w księgach wieczystych a operatem ewidencji gruntów i budynków,
  • sporządzanie dokumentacji do regulowania działu I ksiąg wieczystych.
  • przeprowadzanie okresowych aktualizacji danych ewidencyjnych,
  • przeprowadzanie modernizacji ewidencji gruntów i budynków,
  • wymiana danych między bazami danych ewidencji oraz udostępnianie danych z ewidencji innym systemom informatycznym lub teleinformatycznym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej,
  • prowadzenie postępowań dotyczących aktualizacji baz danych ewidencji gruntów i budynków,
  • skanowanie dowodów zmian w celu utworzenia elektronicznej bazy danych,
  • prowadzenie archiwizacji na stanowisku pracy,
  • W zakresie gospodarki nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa:
    • Prowadzenie, ewidencjonowanie i aktualizacja zasobu nieruchomości Skarbu Państwa – program „Mienie”;
    • Sporządzanie planu wykorzystania zasobu; 
    • Sporządzanie sprawozdań z gospodarowania zasobem nieruchomości Skarbu Państwa;
    • Zapewnienie wyceny nieruchomości Skarbu Państwa;
    • Zabezpieczanie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem;
    • Prowadzenie postępowań  o udzielenie zamówień publicznych w zakresie gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa – wycena nieruchomości, podziały nieruchomości, wznowienia, rozgraniczenia, roboty budowlane, remonty  związane z zabezpieczeniem nieruchomości przed zniszczeniem;
    • Współpraca z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, a także z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego;
    • Obciążanie nieruchomości Skarbu Państwa ograniczonymi prawami rzeczowymi – w tym użytkowanie, służebność przesyłu, służebności gruntowe, hipoteka;
    • Sprzedaż, zamiana, darowizna nieruchomości z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa w trybie bezprzetargowym, 
    • Przeprowadzanie procedury przetargowej i organizacja przetargów na sprzedaż nieruchomości z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa;
    • Wydzierżawianie, wynajem oraz użyczanie nieruchomości z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa;
    • Oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa;
    • Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących przekazywania nieruchomości z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa w  trwały zarząd;
    • Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących wygaśnięcia prawa trwałego zarządu ustanowionego na nieruchomościach stanowiących własność Skarbu Państwa oraz przekazywania tego prawa pomiędzy jednostkami organizacyjnymi;
    • Prowadzenie postępowań  w sprawach przekazania w zarząd Lasom Państwowym gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa, a przeznaczonych do zalesienia;
    • Prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących wygaśnięcia prawa trwałego zarządu w stosunku do  nieruchomości niewchodzących w skład zasobu nieruchomości Skarbu Państwa - wód płynących, na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne;
    • Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w trybie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości – decyzja administracyjna oraz w trybie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów – zaświadczenie;
    • Prowadzenie postępowań w sprawie sprzedaży nieruchomości Skarbu Państwa  w trybie  bezprzetargowym, na rzecz dotychczasowych użytkowników wieczystych w trybie przepisów epizodycznych ustawy o gospodarce nieruchomościami, dotyczących roszczenia o sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz jej użytkownika wieczystego oraz w trybie art. 32 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami – sprzedaż za zgodą wojewody;
    • Aktualizacja opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu;
    • Naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa;
    • Udzielanie bonifikat od opłat rocznych z tytułu  użytkowania wieczystego oraz z tytułu trwałego zarządu; 
    • Waloryzacja opłat rocznych z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów;
    • Umarzanie, odraczanie lub rozkładanie na raty należności przypadających Skarbowi Państwa z tytułu gospodarowania nieruchomościami;
    • Prowadzenie, naliczanie i aktualizacja pełnej ewidencji wszystkich należności przydających Skarbowi Państwa z tytułu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa;
    • Podejmowanie czynności w postępowaniach sądowych, w szczególności w sprawach dotyczących własności, użytkowania wieczystego lub innych praw rzeczowych na nieruchomości, postępowań o zapłatę należności za korzystanie z  nieruchomości, o  roszczenia ze stosunku najmu, dzierżawy lub użyczenia, o stwierdzenie nabycia spadku, o stwierdzenie nabycia nieruchomości przez zasiedzenie;
    • Sporządzanie wykazów do Krajowego Zasobu Nieruchomości – na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości;
    • Prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących nabycia z mocy prawa przez Skarb Państwa prawa własności nieruchomości na podstawie przepisów ustawy z dnia 20.08.1997 r. przepisy wprowadzające ustawę o  Krajowym Rejestrze Sądowym;
    • Regulowanie  stanów prawych nieruchomości wchodzących w skład zasobu nieruchomości Skarbu Państwa;
    • prowadzenie spraw dotyczących komunalizacji mienia Skarbu Państwa,
    • prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie nieodpłatnego przyznania prawa własności nieruchomości  przyznanych do dożywotniego użytkowania - na podstawie art. 118 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o  ubezpieczeniu społecznym rolników;
    • prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie nieodpłatnego przekazania własności gruntu pod budynkami, stanowiącymi odrębny od gruntu przedmiot własności – w trybie art. 6 ustawy z dnia 24 lutego 1989  r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz o zmianie ustawy o podatku rolnym;
    • prowadzenie postępowań dotyczących roszczeń dawnych właścicieli do nieruchomości,
  • W zakresie dodatkowych zadań zleconych z zakresu administracji rządowej:
    • Prowadzenie postępowań administracyjnych na podstawie art. 98 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, w  sprawach dotyczących ustalenia odszkodowania za grunty wydzielone pod drogi publiczne,   które przeszły z mocy prawa na własność  Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego;
    • Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących ustalenia  wysokości odszkodowań prowadzonych na podstawie przepisów ustawy z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych;
    • Prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących wywłaszczenia oraz zwrotu wywłaszczonych nieruchomości;
    • Prowadzenie postępowań administracyjnych na podstawie art. 124  ustawy  z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami – dotyczących ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości poprzez zezwolenie na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej;
    • Prowadzenie postępowań administracyjnych na podstawie art. 124b  ustawy  z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami – dotyczących czasowego udostępnienia nieruchomości w celu wykonania konserwacji remontu lub usunięcia awarii ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej;
    • Prowadzenie postępowań administracyjnych na podstawie art. 126 ustawy  z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami- dotyczących ograniczenia praw do nieruchomości w przypadku siły wyższej i zagrożenia powstania szkody;
    • Prowadzenie postępowań dotyczących ustalenia wysokości odszkodowania z tytułu wywłaszczenia nieruchomości, ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości w trybie art. 124 i art. 126  oraz  czasowego udostępnienia nieruchomości w trybie art. 124 b ustawy z  dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami:
    • Prowadzenie postępowania scaleniowego lub wymiennego;
    • Ustalanie odszkodowań w razie potrzeby, za usunięcie drzew lub krzewów utrudniających widoczność sygnałów i pociągów lub eksploatację urządzeń.
  • sporządzanie planów dochodów i wydatków Skarbu Państwa w rozdziałach 01005, 71012 i 70005,
  • sporządzanie kwartalnych i rocznych rozliczeń wydatków Skarbu Państwa w rozdziałach 01005, 71012 i 70005.
  • W zakresie gospodarki nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu Ostródzkiego:
    • Prowadzenie, ewidencjonowanie i aktualizacja zasobu nieruchomości Powiatu Ostródzkiego – program „Mienie”;
    • Sporządzanie planu wykorzystania zasobu; 
    • Sporządzanie sprawozdań z gospodarowania zasobem nieruchomości Powiatu Ostródzkiego;
    • Przygotowywanie materiałów do raportu o stanie mienia Powiatu Ostródzkiego w części dotyczącej gospodarowania nieruchomościami;
    • Zapewnienie wyceny nieruchomości Powiatu Ostródzkiego;
    • Zabezpieczanie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem oraz zlecanie prac porządkowych na nieruchomościach;
    • Prowadzenie postępowań  o udzielenie zamówień publicznych w zakresie gospodarki nieruchomościami Powiatu Ostródzkiego – wycena nieruchomości, podziały nieruchomości, wznowienia, rozgraniczenia, roboty budowlane, remonty  związane z zabezpieczeniem nieruchomości przed zniszczeniem;
    • Współpraca z innymi jednostkami organizacyjnymi i właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu Ostródzkiego, w tym sporządzanie wykazów, składanie wniosków, uzgadniania stanów posiadania, wyrażanie opinii itp.;
    • Obciążanie nieruchomości Powiatu Ostródzkiego ograniczonymi prawami rzeczowymi – w tym użytkowanie, służebność przesyłu, służebności gruntowe, hipoteka;
    • Sprzedaż, zamiana, darowizna nieruchomości z zasobu nieruchomości Powiatu Ostródzkiego w trybie bezprzetargowym, 
    • Przeprowadzanie procedury przetargowej i organizacja przetargów na sprzedaż nieruchomości z zasobu nieruchomości Powiatu Ostródzkiego;
    • Wydzierżawianie, wynajem oraz użyczanie nieruchomości z zasobu nieruchomości Powiatu Ostródzkiego;
    • Prowadzenie postepowań administracyjnych w sprawach dotyczących przekazywania nieruchomości z zasobu nieruchomości Powiatu Ostródzkiego w  trwały zarząd;
    • Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących wygaśnięcia prawa trwałego zarządu ustanowionego na nieruchomościach stanowiących własność Powiatu Ostródzkiego;
    • Umarzanie, odraczanie lub rozkładanie na raty należności przypadających Powiatowi Ostródzkiemu z tytułu gospodarowania nieruchomościami;
    • Prowadzenie, naliczanie i aktualizacja pełnej ewidencji wszystkich należności przydających Powiatowi Ostródzkiemu z tytułu gospodarowania nieruchomościami;
    • Regulowanie stanów prawych nieruchomości wchodzących w skład zasobu nieruchomości Powiatu Ostródzkiego, w tym aktualizacja i uzgadnianie treści ksiąg wieczystych prowadzonych dla nieruchomości Powiatu Ostródzkiego;
    • prowadzenie spraw dotyczących nabywania nieruchomości do zasobu Powiatu Ostródzkiego, w tym komunalizacji mienia Skarbu Państwa;
    • sporządzanie projektów uchwał Zarządu Powiatu w Ostródzie oraz Rady Powiatu w Ostródzie w zakresie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu Ostródzkiego;
    • Prowadzenie spraw związanych z wypłatą odszkodowań za grunty przejęte pod poszerzenie dróg powiatowych;