Wersja obowiązująca z dnia

Prowadzenie operatu ewidencji gruntów i budynków

Prowadzenie ewidencji gruntów i budynków:

  1. Utrzymywanie systemu informatycznego obsługującego bazy danych ewidencyjnych w ciągłej gotowości operacyjnej.
  2. Utrzymywanie operatu ewidencyjnego w stanie aktualności, tj. zgodności z dostępnymi dokumentami i materiałami źródłowymi, w tym prowadzenie w systemie informatycznym bieżącej aktualizacji części opisowej i kartograficznej operatu ewidencji gruntów i budynków w oparciu o:
  • prawomocne orzeczenia sądowe, akty notarialne, ostateczne decyzje administracyjne, akty normatywne, umowy dzierżaw,
  • opracowania geodezyjne i kartograficzne przyjęte do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, zawierające wykaz zmian danych ewidencyjnych,
  • dokumentację architektoniczno-budowlaną gromadzoną i przechowywaną przez organy administracji publicznej,
  • ewidencję publiczną prowadzoną na podstawie innych przepisów,
  • zgłoszone przez właścicieli gruntów i budynków, a w odniesieniu do gruntów państwowych i samorządowych - inne osoby fizyczne lub prawne, w których władaniu znajdują się grunty i budynki lub ich części, zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków (zmiany te powinny być zgłoszone staroście w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania tych zmian).
  1. Udzielanie informacji z operatu ewidencji gruntów i budynków.
  2. Prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości.
  3. Wydawanie zaświadczeń w oparciu o dane zawarte w operacie ewidencji gruntów i budynków.
  4. Wydawanie decyzji ewidencyjnych.
  5. Wydawanie wypisów, wyrysów i kopii map ewidencyjnych na wniosek osób prawnych i fizycznych.
  6. Bieżące zawiadamianie zainteresowanych jednostek o zaistniałych zmianach w ewidencji gruntów i budynków.
  7. Sporządzenie niezbędnych zestawień z danych zawartych w operacie ewidencji gruntów i budynków.
  8. Wykonywanie badania stanów prawnych nieruchomości, wyjaśnienie rozbieżności pomiędzy zapisem ksiąg wieczystych a operatem ewidencji gruntów.
  9. Występowanie z żądaniem dostarczenia dokumentów w celu wprowadzenia zmian w operacie ewidencji gruntów i budynków.
  10. Archiwizacja wycofanych danych ewidencyjnych.
  11. Ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem, archiwizacja baz.
  12. Okresowa weryfikacja danych ewidencyjnych.
  13. Prowadzenie spraw zawiązanych z założeniem i modernizacją ewidencji gruntów i budynków.


Wymagane dokumenty:
akty notarialne, prawomocne orzeczenia sądowe (postanowienia spadkowe, ugody) opracowania geodezyjne, opracowania architektoniczno-budowlane, zawiadomienia, zaświadczenia, wniosek strony

Miejsce złożenia dokumentów:
w kancelarii ogólnej Starostwa Powiatowego w Ostródzie przy ul. Jana III Sobieskiego 5, pok. nr 133,
sprawy prowadzą:

  1. Anna Ankowska – Geodeta: prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie miasta i gminy Miłomłyn - pok. nr 320, tel. 89 642-98-37,
  2. Katarzyna Pajdak – Podinspektor: prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie miasta Ostróda - pok. nr 320, tel. 89 642-98-37,
  3. Beata Pełech – Podinspektor: prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie gminy Ostróda - pok. nr 321, tel. 89 642-98-21,
  4. Anna Gapa – Starszy Geodeta: prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie gminy Łukta - pok. nr 336, tel. 89 642-98-35,
  5. Luiza Owczarczyk - Podinspektor: prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie gminy Grunwald i gminy Dąbrówno - pok. nr 336, tel. 89 642-98-35.


WYKAZ PRACOWNIKÓW ODDZIAŁU W MORAGU

  1. Alicja Cołoś – Podinspektor: prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie gminy Morąg, miasto Miłakowo i gmina Miłakowo - pok. nr 9, tel. 89 642-98-98,
  2. Milena Dubicka – Inspektor: prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie gminy Małdyty i miasto Morąg. - pok. nr 8, tel. 89 642-98-98.


Dokumenty można składać codziennie w poniedziałek w godzinach 8:00 do 16:00, natomiast od wtorku do piątku w godzinach 7:00 do 15:00.

Opłaty: 
brak

Termin załatwienia sprawy: 
Niezwłocznie przy przestrzeganiu terminów ustawowych

Jednostka odpowiedzialna:
Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Ewidencji Gruntów - Naczelnik Wydziału-pokój nr 322 tel. 89 642-98-33

Ulgi:
Brak.

Podstawa prawna:

  • ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne z dnia 17 maja 1989 r. (Dz. U. z 2020 r., poz. 2052 z późn. zm.)
  • rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2019 r., poz. 393) 
  • Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych i Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie klasyfikacji środków trwałych (Dz.U. z 1999 r., nr 112, poz. 1316 i 1317)

Załączniki