Sprzedaż nieruchomości w trybie przetargu i bezprzetargowo
Sprzedaż nieruchomości w większości przypadków następuje w przetargu, który poprzedzają wykaz oraz ogłoszenie. W szczególnych przypadkach dopuszczone jest zbycie w trybie bezprzetargowym (np. na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości sąsiednich).
Wymagane dokumenty:
wniosek
Miejsce złożenia dokumentów:
Kancelaria ogólna Starostwa Powiatowego w Ostródzie przy ul. Jana III Sobieskiego 5, pokój nr 133.
Dokumenty można składać codziennie w godzinach od 7:00 do 15:00, natomiast w poniedziałek od 8:00 do 16:00.
Opłaty:
Zwalnia się z opłaty skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt. 1) lit. h) ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej
Termin załatwienia sprawy:
Termin załatwienia sprawy jest ściśle powiązany z przeprowadzeniem wszystkich czynności wymaganych m.in. przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, których to zakończenie dopiero umożliwia sprzedaż nieruchomości. Średni czas przygotowania nieruchomości do zbycia od momentu podjęcia pierwszych czynności do przeprowadzenia przetargu wynosi około 6 miesięcy.
Ważne informacje
- Przygotowanie dokumentacji geodezyjnej.
- Zlecenie opracowania operatu szacunkowego w celu wyceny nieruchomości rzeczoznawcy majątkowemu.
- Zarządzenie Wojewody w przypadku zbycia nieruchomości Skarbu Państwa lub uchwała Zarządu Powiatu w Ostródzie lub Rady Powiatu Ostródzkiego w przypadku zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu.
- Opublikowanie wykazu nieruchomości w siedzibie właściwego urzędu, w prasie oraz na stronach internetowych właściwego urzędu oraz Biuletynu Informacji Publicznej urzędu.
- Ogłoszenie o przetargu (prasa lokalna, Internet, tablica ogłoszeń), wywieszenia ogłoszenia o przetargu na okres 30 dni lub 2 miesięcy,
- Protokół z przeprowadzonego przetargu (protokół z przeprowadzonego przetargu stanowi podstawę zawarcia aktu notarialnego) lub przy sprzedaży bezprzetargowej protokół z rokowań (protokół z rokowań stanowi podstawę zawarcia aktu notarialnego).
- Umowa w formie aktu notarialnego.
Tryb odwoławczy:
Na czynności związane z przeprowadzeniem przetargu, uczestnik przetargu może złożyć skargę za pośrednictwem właściwego organu do wojewody albo do organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego (w przypadku sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Powiatu).
Ulgi:
brak
Informacje dodatkowe:
Nieruchomości są sprzedawane lub oddawane w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu, ogłaszanego, organizowanego i przeprowadzanego przez Starostę wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej, w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa oraz przez Zarząd Powiatu, w odniesieniu do nieruchomości będących własnością Powiatu.
Wniosek powinien zawierać:
- Imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy.
- Adres zamieszkania lub siedzibę.
- Numer telefonu.
- Położenie (miejscowość i gmina), numer i powierzchnia działki do nabycia, zgodnie z danymi ewidencji gruntów i budynków.
Podstawa prawna:
art. 37 – 42 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości