Wersja nieobowiązująca z dnia

Sprzedaż nieruchomości w trybie przetargu

Wymagane dokumenty: 
wniosek

Miejsce złożenia dokumentów:
Kancelaria ogólna Starostwa Powiatowego w Ostródzie przy ul. Jana III Sobieskiego 5, pokój nr 133.
Dokumenty można składać codziennie w godzinach od 7.00 do 15.00, natomiast w poniedziałek od 8.00 do 16.00.

Opłaty:
Zwalnia się z opłaty skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt. 1) lit. h) ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (tj. Dz. U. z 2023, poz. 2111).

Termin załatwienia sprawy:
Termin załatwienia sprawy jest ściśle powiązany z przeprowadzeniem wszystkich czynności wymaganych m.in. przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, których to zakończenie dopiero umożliwia sprzedaż nieruchomości.  Średni czas przygotowania nieruchomości do zbycia od momentu podjęcia pierwszych czynności do przeprowadzenia przetargu wynosi około 6 miesięcy. 

Sposób załatwienia sprawy:

  1. Przygotowanie dokumentacji geodezyjnej.
  2. Zlecenie opracowania operatu szacunkowego w celu wyceny nieruchomości rzeczoznawcy majątkowemu.
  3. Zarządzenie Wojewody w przypadku zbycia nieruchomości Skarbu Państwa lub uchwała  Zarządu Powiatu w Ostródzie lub Rady Powiatu Ostródzkiego w przypadku zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu.
  4. Opublikowanie wykazu nieruchomości w siedzibie właściwego urzędu, w prasie oraz na stronach internetowych właściwego urzędu oraz Biuletynu Informacji Publicznej urzędu.
  5. Ogłoszenie o przetargu (prasa lokalna, Internet, tablica ogłoszeń).
  6. Protokół z przeprowadzonego przetargu (protokół z przeprowadzonego przetargu stanowi podstawę zawarcia aktu notarialnego).
  7. Umowa w formie aktu notarialnego.

Jednostka odpowiedzialna:
Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Ewidencji Gruntów

Tryb odwoławczy:
Na czynności związane z przeprowadzeniem przetargu, uczestnik przetargu może złożyć skargę za pośrednictwem właściwego organu do wojewody albo do organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego (w przypadku sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Powiatu).

Ulgi:
Brak.

Informacje dodatkowe:
Nieruchomości są sprzedawane lub oddawane w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu, ogłaszanego, organizowanego i przeprowadzanego przez Starostę wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej, w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa oraz przez Zarząd Powiatu, w odniesieniu do nieruchomości będących własnością Powiatu.

Podstawa prawna:
art. 37 – 42 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami ( Dz. U. z 2023 roku, poz. 344 ze zmianami.)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (t.j. Dz. U. z 2021 roku poz. 2213).
 

Wersja nieobowiązująca

Strona może zawierać nieaktualną treść i załączniki. Możesz pozostać na tej stronie lub przejść na wersję z obowiązującą zawartością.