Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
Informuję, iż z dniem 1 sierpnia 2020 r., weszła w życie ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U.2018.1137).
W związku z powyższym zgodnie z art. 3 ust. 1. ww. ustawy obowiązkowi rejestracji podlega:
- jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
- jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
- ednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
Obowiązkowi rejestracji zgodnie z art. 3 ust. 2 ww. ustawy nie podlega:
- jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
- jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
- deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.
Definicje, ilekroć ww. ustawie jest mowa o:
- jachcie - należy przez to rozumieć jacht rekreacyjny oraz jacht komercyjny, w tym skuter wodny, jednostkę pływającą używaną do celów mieszkalnych (houseboat) oraz drewnianą replikę statku historycznego;
- jachcie rekreacyjnym - należy przez to rozumieć statek przeznaczony lub używany w żegludze morskiej lub w żegludze śródlądowej, wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, inny niż jacht komercyjny;
- jachcie komercyjnym - należy przez to rozumieć statek przeznaczony lub używany w żegludze morskiej lub w żegludze śródlądowej, wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, w ramach prowadzenia działalności polegającej na:
- odpłatnym przewozie osób,
- odpłatnym wykonywaniu rejsów szkoleniowych,
- odpłatnym udostępnianiu statku w celach:
- amatorskiego połowu ryb w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 652, z 2017 r. poz. 60 i 1566 oraz z 2018 r. poz. 1137) lub
- rybołówstwa rekreacyjnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim,
- odpłatnym udostępnianiu statku obsadzonego załogą,
- każdym innym odpłatnym wykorzystaniu lub udostępnianiu statku
-o ile w ramach tej działalności nie jest używany do przewozu więcej niż 12 pasażerów;
- jednostce pływającej używanej do połowu ryb - należy przez to rozumieć jednostkę pływającą używaną do amatorskiego połowu ryb oraz jednostkę pływającą używaną do połowów rybackich;
- jednostce pływającej używanej do amatorskiego połowu ryb - należy przez to rozumieć statek używany do amatorskiego połowu ryb na wodach śródlądowych w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym;
- jednostce pływającej używanej do połowów rybackich - należy przez to rozumieć statek używany do połowu organizmów żyjących w wodzie, w tym ryb i raków, wykonywanego rybackimi narzędziami lub urządzeniami połowowymi na wodach śródlądowych, inny niż jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb;
WYMAGANE DOKUMENTY:
Rejestracji jednostki pływającej dokonuje się na podstawie:
- dowodu własności, którym może być w szczególności:
- faktura VAT,
- umowa sprzedaży, zamiany, darowizny,
- prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
- w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym - pisemne oświadczenie budowniczego- składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
- wniosku o rejestrację zawierającego informacje zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U.2018.1137)- wniosek w załączniku.
- dokumentów lub materiałów potwierdzających informację, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit a-c oraz i-p ww. ustawy.
- dowodu wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
- Do wniosku o rejestrację dołącza się dokumenty i materiały, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o rejestracji, a także dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora, deklarację zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika, jeżeli były wydane.
- Wniosek o rejestrację może zawierać dodatkowe informacje podane w celu zwiększenia skuteczności prowadzenia działań ratowniczych lub przeciwdziałania kradzieży, w szczególności:
- dane osób, z którymi należy się kontaktować w razie prowadzenia działań ratowniczych;
- kolor lub znaki charakterystyczne na kadłubie lub żaglach;
- następujące dane dotyczące silnika zaburtowego: producent, typ silnika, moc w kW oraz numer silnika.
Wniosek o rejestrację składa się w postaci papierowej do organu rejestrującego osobiście albo przez przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika albo przekazuje się do organu rejestrującego w postaci elektronicznej.
W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w postaci elektronicznej, a posiada wymagane załączniki w oryginale wyłącznie w postaci papierowej, dokumenty te mogą być dołączone do wniosku w postaci odwzorowania cyfrowego, a ich oryginały należy okazać organowi rejestrującemu przed odbiorem dokumentu rejestracyjnego.
OPŁATA SKARBOWA:
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
- Opłata za rozpatrzenie wniosku o:
- rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego;
- zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego;
- wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego; pobiera się opłatę w wysokości 80 zł.
- Opłata za rozpatrzenie wniosku o: wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m. pobiera się opłatę w wysokości 15 zł.
- Opłata za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego w przypadku, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, pobiera się opłatę w wysokości 60 zł.
Opłaty należy dokonać w dniu składania wniosku w kasie Starostwa Powiatowego w Ostródzie, ul. Jana III Sobieskiego 5, 14-100 Ostróda, pokój nr 106 bądź przelewem na konto tego urzędu lub w Oddziale Zamiejscowym w Morągu.
Nr konta: Bank PKO BP S.A 04 1020 1811 0000 0802 0271 6884 .
(w tytule wpłaty należy wpisać kwotę opłaty oraz określić sprawę, której wpłata dotyczy)
TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIANIA:
Organ rejestrujący wpisuje jednostkę pływającą do rejestru albo wydaje decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru w terminie 30 dni, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację.
Decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru wydaje organ rejestrujący, w przypadku gdy do jednostki pływającej nie stosuje się przepisów ustawy lub dane zawarte we wniosku o rejestrację nie są zgodne ze stanem faktycznym.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
- Starostwo Powiatowe w Ostródzie
Ul. Jana III Sobieskiego 5
14-100 Ostróda
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Starostwo Powiatowe w Ostródzie
Aneta Urbanowicz - pokój 424
tel. 89 642 98 69
e-mail: urbanowicz@powiat.ostroda.pl
- Oddział Zamiejscowy w Morągu.
TRYB ODWOŁAWCZY:
Zgodnie z art. 9 ust. 5 ww. ustawy, od decyzji organu rejestrującego przysługuje prawo do wniesienia odwołania do:
- ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych;
- ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestracje zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U.2018.1137).
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U.2020.248)
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim.
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m ( Dz. U.2020.157)
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U.2020.763).
ZAŁĄCZNIKI (pliki archiwum ZIP zawierające dokumenty do uzupełnienia):
- Wniosek o rejestrację jednostki.
- Wniosek o rezerwację numeru.
- Wniosek o zmianę danych jednostki
- Wniosek o wydaniu odpisu, wyciągu.
- Wniosek o wydanie wtórnika.
- Wniosek o zawiadomieniu o zbyciu.
- Wniosek o zawiadomieniu o nabyciu.
- Wniosek o wykreślenie z rejestru.