Usuwanie pojazdów
Usuwanie pojazdów
Informacja dla właścicieli pojazdów usuniętych z drogi na podstawie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym
Zgodnie z art. 130aust. 1 i 2 w/w ustawy pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku:
- pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
- nieokazania przez kierującego dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie, jeżeli pojazd ten jest zarejestrowany w kraju, o którym mowa w art. 129 ust. 2 pkt 8 lit. c;
- przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego, chyba że istnieje możliwość skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu;
- pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej oraz osób wymienionych w art. 8 ust. 2;
- pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela.
Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:
- kierowała nim osoba:
- znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
- nieposiadająca przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;
- jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska.
Dyspozycję przemieszczenia lub usunięcia pojazdu z drogi wydaje:
- policjant,
- strażnik gminny (miejski),
- osoba dowodząca akcją ratowniczą.
GDZIE I KIEDY
Zgodnie z umową w okresie 01.01.2017r.do 31.12.2018r. usuwaniem pojazdów i ich przechowywaniem zajmuje się:
firma AUTO TRANS Dominik Czarnowski, 14-100 Ostróda, ul. Gizewiusza 31H, tel. 504 064 145
Parking strzeżony - ul. Gizewiusza 31H, 14-100 Ostróda: czynny całodobowo, 7 dni w tygodniu, tel. 504 064 145.
Niezbędne dokumenty do odbioru pojazdu z parkingu strzeżonego:
- Zezwolenie wydane przez podmiot wydający dyspozycję usunięcia pojazdu,
- Dowód uiszczenia opłaty za holowanie i przechowywanie pojazdu,
- Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość właściciela lub osoby upoważnionej.
OPŁATY ZA USUNIĘCIE POJAZDU Z DROGI ORAZ JEGO PRZECHOWYWANIE NA PARKINGU STRZEŻONYM
Rada Powiatu Ostródzkiego corocznie w drodze uchwały ustala wysokość opłat za usunięcie pojazdu z drogi oraz jego przechowywania na parkingu strzeżonym
Opłaty za usunięcie i parkowanie pojazdu
Lp. |
Rodzaj i dopuszczalna masa całkowita pojazdu |
Opłata ( w zł) * |
|
usunięcie pojazdu |
parkowanie pojazdu za każdą dobę |
||
1 |
rower lub motorower |
111 |
19 |
2 |
motocykl |
219 |
26 |
3 |
pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t |
476 |
39 |
4 |
pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 do 7,5 t |
594 |
51 |
5 |
pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 do 16 t |
841 |
73 |
6 |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t |
1.239 |
133 |
7 |
pojazd przewożący materiały niebezpieczne |
1.508 |
196 |
Koszty spowodowane wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu
Lp. |
Rodzaj i dopuszczalna masa całkowita pojazdu |
Opłata (w zł)* |
|
dojazd |
załadunek i wyładunek pojazdu |
||
1 |
rower lub motorower |
50 |
30 |
2 |
motocykl |
100 |
50 |
3 |
pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3.5t |
200 |
80 |
4 |
pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 do 7,5 t |
250 |
100 |
5 |
pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 do 16 t |
380 |
200 |
6 |
pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t |
550 |
300 |
7 |
pojazd przewożący materiały niebezpieczne |
700 |
400 |
* opłaty zawierają podatek od towarów i usług (VAT)
Opłatę należy uiszczać w dniu odbioru pojazdu z parkingu strzeżonego.
OPŁAT dokonuje się:
- W kasie (pok. 106-parter) w siedzibie Starostwa Powiatowego przy ul. Jana III Sobieskiego 5, 14-100 Ostróda:
- poniedziałek od godz. 8.30 do 15.30
- od wtorku do piątku od godz. 7.30 do godz. 14.00
- 2. Przelewem na konto Starostwa Powiatowego w Ostródzie
- nr konta: 04 1020 1811 0000 0802 0271 6884
Tytułem : opłata za usunięcie pojazdu, podać markę i nr rejestracyjny pojazdu.
Ważne:
Zgodnie z art. 130a ust. 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012r. poz. 1137 z późn. zm.) nieodebranie pojazdu z parkingu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia z drogi spowoduje, iż Starosta w stosunku do pojazdu usuniętego z drogi wystąpi do sądu z wnioskiem o orzeczenie jego przepadku na rzecz Powiatu, a koszty związane z usunięciem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu od dnia wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania zostaną wyegzekwowane od właściciela pojazdu w drodze postępowania administracyjnego.