Kontrole Biura Kontroli w 2004r.
Informacja o wynikach kontroli przeprowadzonej przez Biuro Kontroli Starostwa Powiatowego w Ostródzie
1. Kontrola przeprowadzona w Zespole Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Ostródzie w dniach 19, 20 i 23 stycznia 2004 r. objęła wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2002 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną.
Usterki stwierdzone w roku poprzednim zostały usunięte.
Kontrola nie wnosi zastrzeżeń do celowości wydatków dokonanych przez jednostkę.
Sprawozdania budżetowe zawierają dane zgodne z ewidencją księgową.
Wnioski pokontrolne zobowiązują jednostkę do wdrożenia komputerowej techniki prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz przestrzegania obowiązku
zamieszczania dekretów na dowodach źródłowych, stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości.
2. Kontrola przeprowadzona w Zespole Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Morągu w dniach 21 - 22 stycznia 2004 r. objęła wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2002 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną.
Zalecenia pokontrolne dotyczące 2002 r. zostały wykonane.
Wydatki dokonywane są zgodnie z planem i potrzebami jednostki.
Zobowiązano jednostkę do sporządzania sprawozdania Rb-27S z wykonania dochodów budżetowych zgodnie z wytycznymi zawartymi w § 3 ust. 2
załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej oraz przestrzegania zasad funkcjonowania kont określonych w zakładowym planie kont.
3. Kontrola przeprowadzona w Zespole Szkół Zawodowych im. S. Petöfi w Ostródzie w dniach 9, 10, 11 i 13 lutego 2004 r. objęła wykonanie zaleceń
pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 roku, gospodarkę pieniężną, sprawozdawczość budżetową, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Usterki stwierdzone w czasie kontroli w 2002 r. zostały usunięte.
Kontrola wydatków na wynagrodzenia nauczycieli wykazała, że dodatki funkcyjne z tytułu wychowawstwa klasy wypłacane są bez powierzenia na piśmie przez dyrektora szkoły wychowawstwa na rok szkolny 2003/2004. Bez ustalenia na piśmie wypłaca się również dodatki motywacyjne oraz dodatki z tytułu
prowadzenia lekcji języka polskiego.W wydatkach rzeczowych wątpliwości budzi fakt zakupu programu komputerowego do obsługi ksiąg rachunkowych.
Program zakupiono w grudniu 2002 roku, a księgowość jednostki nadal prowadzona jest techniką "ręczną".
Ponadto kontrola wykazała inne nieprawidłowości, a mianowicie;
- nieprawidłowe ewidencjonowanie otrzymanych sum na zlecenie oraz wpłat sum depozytowych, co stanowi utrudnienie w ustaleniu kwoty zobowiązań budżetowych,
- nieprzestrzeganie przepisów wewnętrznych dotyczących gospodarki kasowej,
- wynajęcie lokalu na czas nieokreślony bez zgody Rady Powiatu, co narusza przepisy art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Stwierdzone powyżej nieprawidłowości nie wywarły jednak ujemnego skutku na gospodarowanie środkami publicznymi przeznaczonymi na wydatki
majątkowe i rzeczowe jednostki.
4. Kontrola przeprowadzona w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Ostródzie w dniach 23, 24, i 25 lutego 2004 r. objęła wydatki budżetowe w 2003 r. i sprawozdawczość budżetową.
Wydatki dokonywane są zgodnie z planem i potrzebami jednostki.Dane wykazane w sprawozdaniach budżetowych zgodne są z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
Kontrola zakończyła się wynikiem pozytywnym.
5. Kontrola przeprowadzona w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostródzie w dniach 9 - 12, 15 - 19 oraz w dniu 30 marca 2004 r. objęła wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną.
Kontrola wyrywkowa dokumentacji stanowiącej podstawę do wypłaty wynagrodzeń za przeprowadzone egzaminy eksternistyczne nie wykazała
nieprawidłowości.
W zaleceniach pokontrolnych zobowiązano jednostkę do rozważenia możliwości dodatkowego zatrudnienia nauczycieli z odpowiednimi kwalifikacjami, w miejsce przyznawanych godzin ponadwymiarowych.
Zalecono również:
- sporządzać sprawozdania w oparciu o wcześniej uzgodnioną ewidencję księgową, co pozwoli na uniknięcie dokonywania korekt w tych sprawozdaniach,
- przestrzegać zasad funkcjonowania kont określonych w zakładowym planie kont,
- przestrzegać obowiązku zamieszczania dekretów na dowodach źródłowych, stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości.
6. Kontrola przeprowadzona w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ostródzie w dniach 15, 19, 20 kwietnia 2004 r. objęła wykonanie zaleceń
pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną.
Nieprawidłowości w naliczeniu wynagrodzeń oraz w wydatkach rzeczowych nie stwierdzono.
Sprawozdania budżetowe zawierają dane zgodne z ewidencją księgową.
Kontrola zakończyła się wynikiem pozytywnym.
7. Kontrola przeprowadzona w Liceum Ogólnokształcącym im. J. Bażyńskiego w Ostródzie w dniach 19, 20 i 22 kwietnia 2004 r. objęła wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną.
Usterki stwierdzone w czasie kontroli w 2002 r. zostały usunięte.
W wyniku kontroli stwierdzono, że nauczycielom języka polskiego nie naliczano dodatku w sposób przewidziany w Uchwale Nr XXI/151/2000 Rady Powiatu w Ostródzie z dnia 28 września 2000 r.
Sprawozdania budżetowe zawierają dane zgodne z ewidencją księgową.
W zaleceniach pokontrolnych zobowiązano jednostkę do przestrzegania procedur kontroli wewnętrznej nie dopuszczając do sytuacji, w której dokumenty źródłowe zatwierdzane są przez osoby odbierające gotówkę w kasie.
8. Kontrola przeprowadzona w dniach 27 - 30 kwietnia 2004 r. w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Ostródzie objęła wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Kontrola wydatków na wynagrodzenia wykazała, że dodatki funkcyjne oraz dodatki z tytułu prowadzenia lekcji języka polskiego wypłacane są bez imiennego przyznania na piśmie przez dyrektora szkoły.
Nieprawidłowo interpretuje się przepisy Uchwały Nr XXI/151/2000 Rady Powiatu w Ostródzie z dnia 28 września 2000 r. dotyczące naliczania dodatku za prowadzenie zajęć z języka polskiego, przez co jednemu z nauczycieli dodatek ten wypłacono w zaniżonej kwocie.
W kontrolowanej jednostce nie przestrzega się obowiązku przeprowadzenia raz w ciągu 4 lat inwentaryzacji środków trwałych, znajdujących się na terenie strzeżonym.
9. Kontrola przeprowadzona w Ognisku Pracy Pozaszkolnej w Ostródzie w dniu 20 maja 2004 r. objęła wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydatki
budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną.
Usterki stwierdzone w czasie kontroli w 2002 r. zostały usunięte.
Nieprawidłowości w naliczaniu płac oraz w wydatkach rzeczowych nie stwierdzono.
W zaleceniach pokontrolnych zobowiązano jednostkę do przestrzegania zasad funkcjonowania kont pozabilansowych oraz przestrzegania obowiązku uzgadniania obrotów dziennika operacji księgowych z obrotami zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej.
10. Kontrola przeprowadzona w dniach 26 - 28 maja 2004 r. w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym w Miłakowie objęła wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Nieprawidłowości w naliczeniu wynagrodzeń oraz w wydatkach rzeczowych nie stwierdzono.
Sprawozdania budżetowe zawierają dane zgodne z ewidencją księgową.
Kontrola zakończyła się wynikiem pozytywnym.
11. Kontrola przeprowadzona w Powiatowym Urzędzie Pracy w Ostródzie w dniach 02 - 07 czerwca 2004 r. objęła wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Usterki stwierdzone w czasie kontroli w 2003 r. zostały usunięte.
Do wydatków na wynagrodzenia oraz wydatków rzeczowych kontrolujący nie wnoszą zastrzeżeń.
Sprawozdania budżetowe zawierają dane zgodne z ewidencją księgową.
W wyniku kontroli stwierdzono, że jednostka nie przestrzega przepisów wewnętrznych ustalonych w „Instrukcji inwentaryzacyjnej” oraz nieprawidłowo prowadzi księgę inwentarzową.
W zaleceniach pokontrolnych zobowiązano jednostkę do przestrzegania procedur kontroli wewnętrznej nie dopuszczając do sytuacji, w której pracownik wystawia sobie polecenie wyjazdu służbowego oraz do przeprowadzania inwentaryzacji środków trwałych według zasad ustalonych w „Instrukcji inwentaryzacyjnej”.
12. Kontrole przeprowadzone:
- w Rodzinnym Domu Dziecka w Ostródzie (08 - 09 czerwca 2004 r.)
- w Rodzinnym Domu Dziecka w Grabinku (17 – 18 czerwca 2004 r.)
objęły wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Kontroli poddano prawidłowość naliczania wynagrodzeń dyrektora i wychowawcy oraz prawidłowość ustalenia miesięcznej zryczałtowanej kwoty na
utrzymanie dziecka w 2003 r. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
Sprawozdania budżetowe zawierają dane zgodne z ewidencją księgową.
W zaleceniach pokontrolnych obie jednostki zobowiązano do przestrzegania obowiązku przeprowadzania inwentaryzacji środków trwałych raz w ciągu 4 lat drogą spisu ich ilości z natury, stosownie do przepisów art. 26 ustawy o rachunkowości.
13. Kontrola przeprowadzona w Zespole Szkół Licealnych w Morągu w dniach 24 - 25 czerwca 2004 r. objęła wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Do wydatków „rzeczowych” kontrolujący nie wnoszą zastrzeżeń.
Przedłożona do kontroli dokumentacja dotycząca wynagrodzeń pracowników nie wykazała pisemnego potwierdzenia wysokości kwot naliczonych i wypłaconych dodatków, co narusza przepisy art. 14 pkt. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.
Kontrola wykazała wyraźne ograniczenie wydatków z tytułu godzin ponadwymiarowych.
Kontrola wykazała, że komputerowa technika prowadzenia ksiąg rachunkowych nie jest jeszcze w pełni dopracowana i dostosowana do potrzeb jednostki.
Dane dotyczące zaległości i nadpłat wykazano w sprawozdaniu na podstawie ewidencji analitycznej prowadzonej przy użyciu maszyny „Ascotta”.
Stwierdzono, że zestawienia dowodów księgowych służące do dokonania zbiorczego zapisu w raporcie kasowym sporządzane są nieprawidłowo.
Jednostka przestrzega przyjęte przepisy wewnętrzne regulujące gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
W zaleceniach pokontrolnych zobowiązano jednostkę do:
- przestrzegania zasady pisemnego ustalania wszystkich składników wynagrodzenia, stosownie do przepisów art. 14 pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela,
- przestrzegania zasad funkcjonowania kont określonych w zakładowym planie kont,
- sporządzania zbiorczych dowodów księgowych zgodnie z przepisami art. 20 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości.
14. Kontrola przeprowadzona w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Morągu w dniach 28 – 29 czerwca 2004 r. objęła wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Nieprawidłowości w naliczeniu wynagrodzeń nie stwierdzono. Podkreślić należy, że liczba nadgodzin została obniżona w stosunku do roku 2002.
Sprawozdania budżetowe zawierają dane zgodne z ewidencją księgową.
Kontrola zakończyła się wynikiem pozytywnym.
Jednostka przestrzega przyjęte przepisy wewnętrzne regulujące gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
W zaleceniu pokontrolnym zobowiązano jednostkę do przestrzegania zasady pisemnego ustalania wszystkich składników wynagrodzenia, stosownie do przepisów art. 14 pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.
15. Kontrola przeprowadzona w Zespole Szkół Agro-Ekonomicznych w Dobrocinie w dniach 08 – 09 lipca 2004 r. objęła wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Stwierdzono, że wynagrodzenia nauczycieli naliczane są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 maja 2000 r. oraz Uchwałą Nr XXI/151/2000 Rady Powiatu w Ostródzie z dnia 28 września 2000 r. Jednak przedłożona do kontroli dokumentacja nie wykazała pisemnego potwierdzenia przyznania kwot wypłaconych dodatków z tytułu wysługi lat, co narusza przepisy art. 14 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.
Kontrola wykazała, że 3 nauczycielom języka polskiego nie naliczano dodatku w sposób przewidziany w § 22 cytowanej wyżej Uchwały Rady Powiatu w Ostródzie. Z przedłożonych do kontroli dokumentów wynika, że godziny ponadwymiarowe przyznawane są nauczycielom zgodnie z wymogami przepisów zamieszczonych w art. 35 i 42 ustawy Karta Nauczyciela.
Nieprawidłowości w sporządzeniu sprawozdań nie stwierdzono.
Jednostka przestrzega przyjęte przepisy wewnętrzne regulujące gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
W celu usunięcia usterek stwierdzonych w czasie kontroli zobowiązano jednostkę do przestrzegania zasady pisemnego ustalania wszystkich składników wynagrodzenia, stosownie do przepisów art. 14 pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, naliczania dodatku dla nauczycieli języka polskiego zgodnie z przepisami § 22 Uchwały nr XXI/15/2000 r. Rady Powiatu w Ostródzie z dnia 28 września 2000 r.
16. Kontrola przeprowadzona w Bursie Szkolnej w Ostródzie w dniach 15, 16 i 19 lipca 2004 r. objęła wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
W czasie kontroli ujawniono, że nie wszystkie zalecenia pokontrolne są przestrzegane. Dotyczy to właściwego sprawowania nadzoru przez głównego księgowego nad prawidłowym funkcjonowaniem „Instrukcji kasowej”.
Kontrola wykazała, że płace zasadnicze i dodatki naliczane są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 maja 2000 r. oraz
Uchwałą Nr XXI/151/2000 Rady Powiatu w Ostródzie z dnia 28 września 2000 r. Łączna ilość godzin ponadwymiarowych przyznanych wszystkim
nauczycielom mieści się w limicie określonym art. 35 i 42 ustawy Karta Nauczyciela. Jednocześnie podkreślić należy, że znacząco zmniejszono ilość godzin ponadwymiarowych w stosunku do roku 2002. W wydatkach „rzeczowych” nie stwierdzono niecelowych lub nie związanych z funkcjonowaniem jednostki.
Kontrola wykazała niezgodność kwot wykazanych w sprawozdaniu z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej, co stanowi naruszenie przepisów
§ 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
Stwierdzono również nieprawidłowości w dokumentacji operacji kasowych i bankowych, polegające na:
- wypłacaniu gotówki z kasy bez potwierdzenia jej odbioru przez osobę odbierającą,
- brak podpisów przez osoby upoważnione na dowód wystawienia i sprawdzenia dowodów wpłaty „KP” oraz zastępczych dowodów wypłat „KW”,
- nie sprawdzaniu dowodów źródłowych stanowiących podstawę wypłaty gotówki z kasy pod względem formalnym i rachunkowym przez upoważnione osoby,
- nie określaniu terminów rozliczenia z pobranych zaliczek we wnioskach o zaliczkę na zakup artykułów spożywczych,
- pozostawianiu wolnych miejsc w raportach kasowych pozwalających na późniejsze dopiski lub zmiany,
- brak szczegółowej dekretacji tj. wskazania klasyfikacji budżetowej w operacjach udokumentowanych wyciągami bankowymi.
Biorąc pod uwagę powyższe zastrzeżenia należy stwierdzić, że wbrew przepisom art. 24 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości księgi
rachunkowe kontrolowanej jednostki nie są prowadzone rzetelnie, sprawdzalnie i bezbłędnie.
Jednostka przestrzega przyjęte przepisy wewnętrzne regulujące gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Jednostka przestrzega przyjęte przepisy wewnętrzne regulujące gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
W celu usunięcia usterek stwierdzonych w czasie kontroli zobowiązano jednostkę do:
- sporządzania sprawozdań budżetowych zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej,
- przestrzegania zasady wykazywania w sprawozdaniu kwot zgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej, stosownie do przepisów § 10 ust.
1 pkt 2 cytowanego wyżej rozporządzenia,
- oznaczania dekretacją zawierającą szczegółową klasyfikację budżetową operacje udokumentowane wyciągami bankowymi, stosownie do przepisu
art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
- określania terminów rozliczenia z pobranych zaliczek we wnioskach o zaliczkę na zakup artykułów spożywczych,
- przestrzegania przepisów wewnętrznych określonych w „Instrukcji kasowej”,
- sprawowania właściwego nadzoru nad prawidłowym funkcjonowaniem „Instrukcji kasowej” przez głównego księgowego,
17. Kontrola przeprowadzona w Domu Pomocy Społecznej w Szyldaku w dniach 21 - 23 lipca 2004 r. objęła wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Stwierdzono, iż wszystkie składniki wynagrodzenia naliczane są prawidłowo, tj. zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r.
w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek
samorządu terytorialnego.
Kontrola wydatków „rzeczowych” wykazała, że są to wydatki celowe, zrealizowane zgodnie z planem wydatków ustalonym na 2003 r.
Nieprawidłowości w sporządzeniu sprawozdań nie stwierdzono.
Kontrola dokumentacji operacji kasowych wykazała przypadki przekroczenia ustalonej przez Dyrektora wysokości niezbędnego zapasu gotówki w kasie, co dowodzi, że w kontrolowanej jednostce nie zapewniono właściwego funkcjonowania kontroli wewnętrznej.
Jednostka przestrzega przyjęte przepisy wewnętrzne regulujące gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
W zaleceniach pokontrolnych zobowiązano jednostkę do zapewnienia właściwego funkcjonowania kontroli wewnętrznej oraz przechowywania niezbędnego zapasu gotówki w kasie w wysokości ustalonej przez Dyrektora.
18. Kontrola przeprowadzona w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Szymanowie w dniach 27, 29 i 30 lipca 2004 r. objęła wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Stwierdzono, że płace zasadnicze wychowawców naliczane są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 maja 2000 r. oraz
Uchwałą Nr XXI/151/2000 Rady Powiatu w Ostródzie z dnia 28 września 2000 r., natomiast nieprawidłowo naliczany jest dodatek za wysługę lat.
Z przedłożonych do kontroli dokumentów wynika, że godziny ponadwymiarowe przyznawane są nauczycielom zgodnie z wymogami przepisów
art. 35 i 42 ustawy Karta Nauczyciela.
Kontrola wynagrodzeń pracowników administracji i obsługi nie wykazała nieprawidłowości.
Wydatków niecelowych lub nie związanych z funkcjonowaniem jednostki nie stwierdzono.
W toku kontroli ustalono, że stan zaległości z tytułu niespłaconych do końca 2003 r. czynszów najmu oraz za energię elektryczną stanowi 48% ogólnej kwoty należności przypisanych do zapłaty w 2003 r.
Sytuacja taka świadczy o nieterminowym regulowaniu należności przez dłużników i mało skutecznych działaniach podjętych w 2003 r. w celu ich
wyegzekwowania.
Kontrola sprawozdań ujawniła nieprawidłową klasyfikację wydatków wykazanych w sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych.
Błędną operację księgową wykazano w sprawozdaniu jako zakup materiałów i wyposażenia, co jest niezgodne z przepisami § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
Z dokumentacji przedłożonej do kontroli wynika, że błędną operację skorygowano dopiero 9 lipca 2004 r., co świadczy o braku bieżącej kontroli
dokonywanych w jednostce księgowań.
Ponadto stwierdzono, że stan należności i zobowiązań wykazany w księdze głównej jest inny niż to wynika z ewidencji analitycznej.
Powyższe rozbieżności wskazują na to, że ewidencja analityczna nie została uzgodniona z ewidencją syntetyczną, co narusza przepisy art. 16
ust. 1 ustawy o rachunkowości.
W wyniku kontroli stwierdzono, że jednostka nie przestrzega przepisów wewnętrznych regulujących gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
W celu usunięcia usterek stwierdzonych w czasie kontroli zobowiązano jednostkę do:
- naliczania dodatku za wysługę lat zgodnie z przepisami § 3 ust. 2 Uchwały Nr XXI/15/2000 Rady Powiatu w Ostródzie z dnia 28 września 2000 r.,
- podjęcia bardziej skutecznego działania w celu wyegzekwowania zaległości z tytułu czynszów najmu oraz za energię elektryczną,
- prawidłowego prowadzenia księgi inwentarzowej oraz oznakowania numerami inwentarzowymi składniki majątkowe stanowiące wyposażenie jednostki, sporządzania sprawozdania budżetowego Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych zgodnie z wytycznymi zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej,
- uzgadniania zapisów na kontach ksiąg pomocniczych z saldami i zapisami na kontach księgi głównej, zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o rachunkowości.
19. Kontrola przeprowadzona w Zespole Szkół w Saminie w dniach 02 – 03 sierpnia 2004 r. objęła wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku. Stwierdzono, że płace zasadnicze i dodatki ( za wyjątkiem dodatku z tytułu prowadzenia zajęć z języka polskiego) naliczane są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 maja 2000 r. oraz Uchwałą Nr XXI/151/2000 Rady Powiatu w Ostródzie z dnia 28 września 2000 r. Przedłożona do kontroli dokumentacja nie wykazała pisemnego potwierdzenia przyznania kwot wypłaconych dodatków motywacyjnych. W wydatkach „rzeczowych” nie stwierdzono niecelowych lub nie związanych z funkcjonowaniem jednostki. Nieprawidłowości w sporządzeniu sprawozdań nie stwierdzono. Jednostka przestrzega przyjęte przepisy wewnętrzne regulujące gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku. W zaleceniach pokontrolnych zobowiązano jednostkę do przestrzegania zasady pisemnego ustalania wszystkich składników wynagrodzenia, stosownie do przepisów art. 14 pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela oraz naliczania dodatku z tytułu prowadzenia zajęć z języka polskiego zgodnie z przepisami § 22 Uchwały nr XXI/151/2000 Rady Powiatu w Ostródzie z dnia 28 września 2000 r.
20. Kontrola przeprowadzona w Zespole Szkół Rolniczych im. W. Witosa w Ostródzie w dniach 04 – 06 sierpnia 2004 r. objęła wykonanie zaleceń
pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Kontroli wyrywkowa naliczania składników wynagrodzenia nauczycieli nie stwierdziła nieprawidłowości. Z analizy przedłożonych do kontroli dokumentów wynika, że przyznanie godzin ponadwymiarowych w 2003 r. podyktowane było koniecznością realizacji zadań jednostki.
Kontrolujący nie wnoszą zastrzeżeń do celowości ponoszonych przez jednostkę wydatków rzeczowych.
Sprawozdania budżetowe zawierają dane zgodne z ewidencją księgową.
Stwierdzono nieprawidłowość polegającą na wystawianiu dwóch dokumentów do tej samej operacji kasowej.
Jednostka przestrzega przyjęte przepisy wewnętrzne regulujące gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
W zaleceniach pokontrolnych zobowiązano jednostkę do zapewnienia właściwego funkcjonowania kontroli wewnętrznej a w szczególności kontroli operacji kasowych.
21. Kontrola przeprowadzona w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Ostródzie w dniach 29 – 30 września 2004 r. objęła wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Kontroli poddano, w sposób wyrywkowy, prawidłowość naliczania wynagrodzeń zasadniczych oraz dodatków za wysługę lat i funkcyjnych 6 osób
zatrudnionych w PODGiK. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
Kontrola sprawozdań budżetowych wykazała, że kwoty przychodów i kosztów wykazane w sprawozdaniu są niezgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Różnica stanowi kwotę naliczenia amortyzacji środków trwałych.
Stwierdzone powyżej nieprawidłowości nie miały jednak wpływu na ustalenie wyniku finansowego oraz przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej kontrolowanego Ośrodka.
Jednostka przestrzega przyjęte przepisy wewnętrzne regulujące gospodarkę pieniężną oraz gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
W zaleceniach pokontrolnych zobowiązano jednostkę do wykazywania w sprawozdaniu kwot zgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej, stosownie do przepisów § 10 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
22. Kontrola przeprowadzona w Zespole Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Morągu w dniach 05 – 07 października 2004 r. objęła wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Kontroli poddano, w sposób wyrywkowy, prawidłowość naliczania płac nauczycieli. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
W wydatkach „rzeczowych” nie stwierdzono niecelowych lub nie związanych z funkcjonowaniem jednostki.
Sprawozdania budżetowe zawierają dane zgodne z ewidencją księgową.
Kontrolą objęto prawidłowość udokumentowania operacji kasowych i bankowych przeprowadzonych w miesiącu listopadzie i grudniu 2003 r. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
Jednostka przestrzega przyjęte przepisy wewnętrzne regulujące gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Kontrola zakończyła się wynikiem pozytywnym.
23. Kontrola przeprowadzona w Zespole Szkół Zawodowych im. Staszica w Ostródzie w dniach 14, 15 i 21 października 2004 r. objęła wykonanie zaleceń pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Stwierdzono, że wszystkie składniki wynagrodzenia nauczycieli naliczono zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Sprawozdania budżetowe zawierają dane zgodne z ewidencją księgową.
Kontrola dokumentacji bankowej wykazała nieprawidłowość polegającą na niezgodności kwoty przelewu z kwotą zatwierdzoną do zapłaty na dokumencie źródłowym. Nie przestrzega się również obowiązku zamieszczania daty sprawdzenia dokumentów źródłowych pod względem merytorycznym i formalno - rachunkowym oraz zatwierdzenia ich do zapłaty.
Kontrola inwentaryzacji środków trwałych przeprowadzonej w 2002 r. wykazała, że postanowienia „Instrukcji inwentaryzacyjnej” nie są w praktyce przestrzegane.
W celu usunięcia usterek stwierdzonych w czasie kontroli zobowiązano jednostkę do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania kontroli wewnętrznej i przestrzegania zasad określonych w postanowieniach „Instrukcji inwentaryzacyjnej” wprowadzonej w życie Zarządzeniem Dyrektora.
24. Kontrola przeprowadzona w Domu Dziecka w Morągu w dniach 27 -29 października 2004 r. objęła wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Stwierdzono, że wszystkie składniki wynagrodzeń nauczycieli naliczane są i wypłacane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Nieprawidłowości zawiera sprawozdanie Rb-32 z wykonania planu finansowego środka specjalnego. Przychody i wydatki wykazane w sprawozdaniu są niezgodne z ewidencją księgową prowadzoną na koncie 131 „Rachunek bieżący środka specjalnego”.
Rozbieżności między sprawozdaniem a księgami rachunkowymi ujawniono również w stanie środków pieniężnych na początek i na koniec okresu sprawozdawczego.
Kontrola wykazała, że składniki majątkowe stanowiące wyposażenie jednostki nie są oznakowane numerami inwentarzowymi.
Ponadto ujawniono, że inwentaryzację środków trwałych przeprowadzono w terminie niezgodnym z wymogami ustawy o rachunkowości.
W zaleceniach pokontrolnych zobowiązano jednostkę do sporządzania sprawozdań budżetowych zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, przestrzegania przepisów wewnętrznych regulujących gospodarkę składnikami majątku oraz przestrzegania obowiązujących terminów przeprowadzania inwentaryzacji, zgodnie z przepisami art. 26 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
25. Kontrola przeprowadzona w Zarządzie Dróg Powiatowych w Ostródzie w dniach 16, 18, 19, 22 – 26 listopada 2004 r. objęła wykonanie zaleceń
pokontrolnych, wydatki budżetowe w 2003 r., sprawozdawczość budżetową, gospodarkę pieniężną, gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku.
Stwierdzono, że płace naliczane są zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
Kontroli poddano 3 postępowania o udzielenie zamówień publicznych, w tym: jedno przeprowadzone w trybie zapytania o cenę i dwa przeprowadzone w trybie przetargów nieograniczonych:
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:
- w dokumentacji podstawowych czynności nie wskazano powodów zastosowania przez zamawiającego trybu dokonywania zamówienia innego niż przetarg nieograniczony, wbrew obowiązkowi wynikającemu z przepisu art. 26 ust. 1 w związku z art. 25 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych.
- w umowach zawieranych z dostawcami nie określono maksymalnej wartości zamówienia, co narusza przepisy art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
W wyniku kontroli stwierdzono bezzasadne ujmowanie w księgach rachunkowych jednostki operacji dotyczących wpływu dotacji oraz wykazanie tych dochodów w sprawozdaniu Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych.
Ponadto stwierdzono, że w ewidencji księgowej jednostki występują nieuzasadnione zapisy na koncie 810 „Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje”, których nie przewidują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetów jednostek samorządu terytorialnego.