Uzyskanie uprawnień diagnosty
Starosta wydaje uprawnienie do wykonywania badań technicznych, jeżeli osoba ubiegająca się o jego wydanie posiada wymagane wykształcenie techniczne i praktykę, odbyła wymagane szkolenie oraz zdała egzamin kwalifikacyjny.
Wymagane kwalifikacje:
- Przez wymagane wykształcenie techniczne i praktykę rozumie się:
- wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności samochodowej i udokumentowane 6 miesięcy praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów albo
- średnie wykształcenie techniczne lub wykształcenie średnie branżowe, o specjalności samochodowej i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
- wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
- średnie wykształcenie techniczne lub wykształcenie średnie branżowe, o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowane 2 lata praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów.
- Z obowiązku odbycia szkolenia, zwolniona jest osoba ubiegająca się o wydanie uprawnienia do wykonywania badań technicznych, która ukończyła studia wyższe na kierunku studiów w obszarze nauk technicznych obejmującym wiedzę i umiejętności w zakresie diagnostyki samochodowej.
Zwolnienie następuje na podstawie dołączonych do wniosku dokumentów poświadczających ukończenie studiów wyższych. - Do okresu praktyki wlicza się praktykę objętą programem kształcenia na studiach, pod warunkiem, że praktyka jest odbywana na podstawie umowy zawartej między uczelnią a stacją kontroli pojazdów lub podmiotem, o którym mowa w art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z Dz.U.2024.1251 z późn. zm.).
Wymagane dokumenty:
- Wypełniony wniosek oraz:
- kserokopia świadectwa szkolnego (lub innego dokumentu potwierdzającego posiadane wykształcenie) + oryginał (y) do wglądu,
- kserokopie zaświadczeń ukończonych kursów (szkoleń diagnosty) + oryginał (y) do wglądu,
- kserokopia zaświadczenia potwierdzającego zdanie egzaminu kwalifikacyjnego,
- zaświadczenie o posiadaniu odpowiedniej praktyki zawodowej,
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej, oraz dowód osobisty do wglądu
Miejsce złożenia dokumentów
Wydział Komunikacji i Transportu
ul. Jana III Sobieskiego 5
14 – 100 Ostróda
Pok.408
Opłaty
Za wydanie uprawnień diagnosty pobiera się opłatę skarbową w wysokości 48,00 zł, którą należy wnieść w momencie składania wniosku na konto lub w kasie Urzędu Miasta Ostróda.
Termin i sposób załatwienia
Wydanie uprawnienia następuje w terminie 30 dni od daty złożenia wymaganych dokumentów.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Dz.U.2024.1251 ze zm.)
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów (Dz. U. z 2004 r. Nr 246, poz.2469).
Tryb odwoławczy
Od decyzji odmawiającej wydania uprawnień przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Wydziału Komunikacji i Transportu.