Zespół Szkół Rolniczych im. W. Witosa w Ostródzie
Zespół Szkół Rolniczych im. W. Witosa w Ostródzie
Zespół Szkół Rolniczych im. Wincentego Witosa w Ostródzie
14-100 Ostróda ul. Czarnieckiego 69
Tel. (0-89) 64672 26
Fax (0-89) 646 72 27
www.rolnik.edu.pl
adres e-mail: sekretariat@rolnik.edu.pl
NIP: 741-10-67-831
REGON: 000705410
Dyrektor Paweł Muszyński
Zespół Szkół Rolniczych jest jednostką organizacyjną Powiatu Ostródzkiego działającą w formie jednostki budżetowej
Jednostka |
Położenie nieruchomości |
Nr działki |
Położenie działki |
Rodzaj zabudowy |
---|---|---|---|---|
ZSR im. W. Witosa w Ostródzie |
miasto Ostróda – Czarnieckiego 69 |
175 /28 |
0,411 ha |
budynek szkoły |
miasto Ostróda – Czarnieckiego 71 | 176 /3 | 0,6794 ha | budynek sali gimnastycznej | |
Obręb nr 8 | 360 /8 | 0,3766 |
garaże 2- budynki budynek warsztatów |
|
Obręb nr 8 | ½ 360/9 | 0,01125 | droga dojazdowa | |
miasto Ostróda obręb nr 8 |
333 | 0,7754 | niezabudowana |
Nadzór pedagogiczny sprawuje Warmińsko – Mazurski Kurator Oświaty
Organy szkoły i ich kompetencje
Dyrektor Szkoły
- Dyrektor Szkoły kieruje całokształtem działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej oraz gospodarczej szkoły i jest jej przedstawicielem na zewnątrz.
- Funkcję dyrektora szkoły powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący szkołę.
- W szkole inne funkcje kierownicze powierza i odwołuje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i organu prowadzącego.
- Dyrektor Szkoły jest osobą kierującą zakładem pracy dla zatrudnionych nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami, decyduje w szczególności w sprawach:
- zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
- występowania z wnioskiem, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
- Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Rodziców.
- Dyrektor może ponadto w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę i po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty zmienić lub wprowadzić nowe zawody lub specjalności.
- Dyrektor może skreślić ucznia z listy uczniów zgodnie z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania.
- Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
- Decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów Dyrektor podejmuje na podstawie Uchwały Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.
- Dyrektor może powołać komisję na stałe lub na czas określony spośród nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi w celu wykonania określonych zadań.
- Dyrektor odpowiada za prawidłowe gospodarowanie mieniem szkoły.
- Dyrektor administruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych.
- Dyrektor odpowiada za okresowe inwentaryzowanie majątku szkolnego.
- Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę poza obiektami należącymi do tych jednostek.
- W przypadku nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go wicedyrektor.
Rada Pedagogiczna
- W szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki, wspólnym dla Zespołu Szkół Rolniczych im. W. Witosa w Ostródzie, kształcących uczniów. Rada w formie uchwał zatwierdza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością dydaktyczną, opiekuńczą i organizacyjną szkoły.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole oraz pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły, który prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
- Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
- W uzasadnionych przypadkach, rada pedagogiczna na wniosek nauczyciela lub rady rodziców, może dokonać zmian w szkolnym zestawie programów nauczania lub szkolnym zestawie podręczników, z tym że zmiana w tych zestawach nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- projekt planu finansowego szkoły,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- szkolny zestaw programów i podręczników.
- Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian.
- Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- Przewodniczący rady pedagogicznej zobowiązany jest do:
- zwoływania posiedzeń rady pedagogicznej,
- realizacji uchwał rady pedagogicznej,
- tworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady w podnoszeniu poziomu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego szkoły,
- oddziaływania na postawę nauczycieli, pobudzania ich do twórczej pracy i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- dbania o autorytet rady, ochrony praw i godności nauczycieli,
- zapoznania rady z obowiązującymi przepisami prawa szkolnego oraz omawiania trybu i form ich realizacji,
- Analizowania stopnia realizacji uchwał rady pedagogicznej.
- Członek rady pedagogicznej jest zobowiązany do:
- przestrzegania postanowień prawa szkolnego oraz zarządzeń Dyrektora,
- czynnego uczestnictwa we wszystkich zebraniach i pracach rady pedagogicznej,
- realizowania uchwał rady pedagogicznej także wtedy, kiedy zgłosił do nich swoje zastrzeżenia,
- składania przed radą pedagogiczną sprawozdań z wykonania przydzielonych zadań,
- nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Z zebrań rady pedagogicznej sporządza się protokół i w terminie do 7 dni od daty zebrania, zawsze przed następnym posiedzeniem rady pedagogicznej, wpisuje się go do księgi protokołów, będącej podstawowym dokumentem działalności rady. Protokół zebrania rady wraz z listą obecności jej członków podpisuje przewodniczący obrad, protokolant i wszystkie osoby ujęte na liście obecności. Członkowie rady pedagogicznej mają prawo, w terminie do 14 dni od sporządzenia protokołu w księdze protokołów, do zgłoszenia poprawek przewodniczącemu obrad. Rada na następnym posiedzeniu decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek do protokołu. Księgę protokołów należy udostępniać na terenie szkoły jej nauczycielom, upoważnionym przedstawicielom organów nadrzędnych szkoły i przedstawicielom związków zawodowych zrzeszających nauczycieli.
Rada Rodziców
- W Zespole Szkół działa Rada Rodziców, która stanowi reprezentację rodziców uczniów i jest wspólna dla Zespołu Szkół Rolniczych im. W. Witosa w Ostródzie.
- Rada Rodziców jest samorządnym przedstawicielstwem rodziców, współdziałającym z Dyrektorem szkoły Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi oraz innymi instytucjami i organizacjami, realizującymi zadania zespołu szkół.
- Radę Rodziców stanowią rady klasowe rodziców.
- Do zadań Rady Rodziców należy:
- podejmowanie współodpowiedzialności za funkcjonowanie zespołu szkół,
- współtworzenie warunków do prawidłowego funkcjonowania zespołu szkół w sferze społeczno - wychowawczej, dydaktycznej, opiekuńczej i ekonomicznej, a w szczególności:
- troszczenie się o prawidłowe stosunki społeczne w zespole szkół,
- motywowanie uczniów do nauki, pomaganie im w rozwoju zainteresowań,
- eliminowanie zagrożeń zdrowotnych i wychowawczych,
- wspieranie i organizowanie działalności mającej na celu podnoszenie kultury w środowisku uczniowskim.
- Wspieranie młodzieży w jej samorządnych działaniach. Udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu oraz organizacjom młodzieżowym i społecznym działającym w zespole szkół.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym i zakładami pracy.
- Podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania środków finansowych dla zespołu szkół zwłaszcza na działalność wychowawczo - opiekuńczą.
- Struktura organizacyjna Rady Rodziców uregulowana jest w odrębnym regulaminie.
- Zebrania Prezydium Rady Rodziców odbywają się w zależności od potrzeb (przynajmniej raz w semestrze).
- W zebraniach Prezydium mogą brać udział z głosem doradczym osoby współpracujące z Radą Rodziców, Dyrekcja Zespołu Szkół, członkowie Rady Pedagogicznej, Samorządu Uczniowskiego i instytucji współpracujących z zespołem szkół.
- Fundusze Rady Rodziców pochodzą: z dobrowolnych składek rodziców, z dotacji i darowizn, z prowadzonej działalności gospodarczej.
- gospodarka finansowa Rady Rodziców opiera się na zatwierdzonym planie finansowym oraz zatwierdzonych zasadach jego funkcjonowania,
- odstępstwa od zatwierdzonego planu finansowego mogą być dokonane tylko przez Prezydium Rady Rodziców,
- dokonanych zmianach Prezydium Rady Rodziców informuje zebranie plenarne Rady Rodziców na jego najbliższym spotkaniu,
- ewidencję dochodów i wydatków prowadzi księgowość Rady Rodziców. Zasady i wysokość wynagrodzenia dla osoby upoważnionej przez Prezydium Rady Rodziców ustala jej Prezydium.
- Kompetencje Rady Rodziców:
- Rada Rodziców powołuje się na moralne i naturalne prawo rodziców do decydowania o warunkach w jakich ich dzieci wychowują się i uczą oraz ma prawo:
- Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego zespołu szkół obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowanego do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
- Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym, skierowanego do uczniów, nauczycieli i rodziców,
- Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
- Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły,
- Opiniuje dobór podręczników,
- być traktowana jako równorzędny, obok uczniów i nauczycieli, podmiot życia szkolnego,
- domagać się uznania podmiotowości ucznia, a w szczególności ochrony jego godności bez względu na osiągane wyniki w nauce,
- wywierać wpływ na życie społeczne w zespole szkół i współkształtować stosunki społeczne w niej panujące,
- przedstawiać nauczycielom, Dyrekcji Zespołu Szkół, organowi prowadzącemu i nadzorującemu szkołę opinie rodziców oraz uczniów w istotnych sprawach zespołu szkół,
- w sprawach spornych odwoływać się do organu prowadzącego lub nadzorującego zespołu szkół.
- Rada Rodziców używa pieczęci podłużnej o treści (odcisk pieczęci Rady Rodziców).
Samorząd Uczniowski
- W szkole działa samorząd uczniowski, zwany dalej "samorządem", który to organ jest wspólny dla Zespołu Szkół Rolniczych im. W. Witosa w Ostródzie.
- Samorząd tworzą wszyscy uczniowie zespołu szkół.
- Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
- Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem zespołu szkół.
- Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
- Celem Samorządu Uczniowskiego jest:
- uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów oraz partnerstwo w stosunkach uczniowie - nauczyciele w realizacji celów wychowawczych zespołu szkół,
- rozwijanie demokratycznych form współżycia, podejmowanie współodpowiedzialności za jednostkę i grupę,
- kształtowanie umiejętności zespołowego działania, tworzenia warunków do aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i samodyscypliny uczniów.
- Do zadań Samorządu Uczniowskiego należy:
- spełniania wobec władz szkolnych rzecznictwa interesów ogółu społeczności uczniowskiej,
- współdziałanie z Dyrekcją Szkoły w zakresie zapewnienia młodzieży należytych warunków do nauki, udzielanie niezbędnej pomocy uczniom znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej,
- współdziałanie w rozwijaniu zainteresowań naukowych, kulturalnych, sportowych i turystycznych, organizowanie wypoczynku i rozrywki,
- dbanie o sprzęt i urządzenia szkolne, inspirowanie do udziału w pracach społeczno - użytecznych w szkole i środowisku,
- organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom mającym trudności w nauce,
- rozstrzyganie sporów między uczniami, zapobieganie konfliktom między uczniami i nauczycielami, a w przypadku pojawienia się konfliktu zgłaszanie go poprzez opiekuna samorządu Dyrektorowi szkoły lub Radzie Pedagogicznej,
- dbanie w całokształcie swej działalności o dobre imię i honor szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.
- Ocena nauczyciela przez Samorząd Uczniowski.
- Dyrektor Zespołu Szkół, przygotowując ocenę pracy nauczycieli ma obowiązek zasięgnąć opinii Samorządu Uczniowskiego,
- opiniowanie nauczyciela przez uczniów odbywa się na wniosek Dyrektora szkoły,
- opiniowanie przeprowadza zespół opiniujący, powołany przez Radę Samorządu Uczniowskiego.
- Samorząd Uczniów w celu wspierania działalności statutowej zespołu szkół może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek i innych źródeł. Zasady wydatkowania tych funduszy określa regulamin samorządu.
Wicedyrektor
W Zespole Szkół tworzy się stanowisko wicedyrektora. Dyrektor opracowuje szczegółowy zakres obowiązków Wicedyrektora:
- W zakresie wykonywanej pracy podlega w całej rozciągłości Dyrektorowi Zespołu Szkół:
- odpowiada za prawidłowość procesu dydaktyczno – wychowawczego i opiekuńczego we wszelkich formach kształcenia,
- planuje zajęcia dydaktyczno – wychowawcze i rozkłady zajęć, sporządza i kontroluje wykonanie planu dydaktyczno – wychowawczego i opiekuńczego,
- kontroluje systematyczność oceniania uczniów i sprawdzania prac kontrolnych przez nauczycieli,
- nadzoruje prawidłowość prowadzenia dokumentacji szkolnej: tj. dzienników lekcyjnych, arkuszy ocen, planów pracy,
- sporządza sprawozdania z pracy dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej Zespołu Szkół,
- hospituje lekcje i zajęcia pozalekcyjne zgodnie z owiązującym planem hospitacji,
- opracowuje plan zajęć i plany zastępstw za nieobecnych nauczycieli,
- prowadzi rejestr nieobecności nauczycieli i rozliczania godzin ponadwymiarowych dla nauczycieli i zatwierdza do listy płac,
- uzgadnia z nauczycielami zaopatrzenie w pomoce naukowe i podręczniki szkolne,
- zastępuje Dyrektora Szkoły w czasie nieobecności na polecenie ustne lub pisemne,
- nadzoruje i organizuje pracę Zespołu Wychowawczego,
- organizuje pracę Komisji Pomocy Materialnej Zespołu Szkół Rolniczych w Ostródzie,
- kontroluje dyżury nauczycieli na korytarzach w czasie przerw międzylekcyjnych oraz punktualność rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych,
- współpracuje z kierownikami internatów uczniowskich w zakresie spraw dydaktyczno – wychowawczych dotyczących uczniów Zespołu Szkół Rolniczych w Ostródzie mieszkających w internacie,
- przewodniczy Szkolnej Komisji Rekrutacyjno-Kwalifikacyjnej,
- przewodniczy komisji do opracowania i ewaluacji planu rozwoju Zespołu Szkół,
- przewodniczy komisji do opracowania i ewaluacji wewnątrzszkolnych zasad oceniania,
- przewodniczy komisji do spraw opracowania i ewaluacji planu wychowawczego Zespołu Szkół,
- czas pracy Wicedyrektora jest nienormowany i wynika z sytuacji organizacyjnej i potrzeb Zespołu Szkół,
- współpracuje z Kierownikiem Szkolenia Praktycznego oraz innymi nauczycielami i pracownikami Zespołu Szkół w zakresie organizowania wymiany młodzieży z zaprzyjaźnionymi szkołami z zagranicy,
- analizuje informacje pod kątem pozyskania środków unijnych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego.
- organizuje na terenie Zespołu Szkół olimpiady i konkursy o tematyce europejskiej, w zakresie historii, sztuki i kultury oraz sportu,
- wykonuje wszystkie inne polecenia Dyrektora Zespołu Szkół.
Kierownik Szkolenia Praktycznego
Zakres obowiązków Kierownika Szkolenia Praktycznego:
- Opracowuje plan dydaktyczno – wychowawczy praktycznej nauki zawodu (wszystkich form łącznie) w szczególności:
- harmonogram praktyk zawodowych - tryb dzienny i zaoczny,
- harmonogram zajęć praktycznych,
- harmonogram konkursów przedmiotowych,
- organizuje spotkania z przedstawicielami zakładów (w tym z rolnikami) celem uzgodnienia warunków i programów z zakresu kształcenia praktycznego,
- sporządza i podpisuje umowy o praktyczną naukę zawodu między Zespołem Szkół i zakładami pracy oraz rolnikami z wyłączeniem zawodu kucharz małej gastronomii,
- kompletuje opracowane przez nauczycieli rozkłady nauczania z kształcenia praktycznego zgodnie z ustaleniami, które podjęła komisja przedmiotów zawodowych,
- ustala posiedzenia Zespołu Przedmiotów Zawodowych celem korelacji kształcenia praktycznego z programem nauczania i inspiruje ewentualne zmiany w tematyce nauczania praktycznego,
- utrzymuje stały kontakt z kierownictwem gospodarstw i rolnikami, u których uczniowie odbywają praktyczną naukę zawodu,
- prowadzi i systematycznie aktualizuje dokumentację kształcenia praktycznego z wyłączeniem zawodu kucharz małej gastronomii,
- współpracuje z zakładami pracy w których uczniowie odbywają praktyczną naukę zawodu w zakresie organizacji i doskonalenia procesu kształcenia praktycznego z wyłączeniem zawodu kucharz małej gastronomii,
- organizuje i powołuje skład komisji egzaminacyjnej oraz przewodniczy w egzaminach potwierdzających kwalifikacje zawodowe,
- uczestniczy w planowaniu zadań dydaktyczno-wychowawczych Zespołu Szkół oraz w opracowaniu planu hospitacji w zakresie praktycznej nauki zawodu,
- organizuje olimpiady, konkursy i turnieje o charakterze zawodowym na terenie Zespołu Szkół,
- współorganizuje wyminę polsko-francuską w ramach międzynarodowych praktyk zawodowych,
- śledzi za pomocą nowoczesnych technologii informacyjnych informacji na temat źródeł pozyskiwania środków unijnych na rzecz Zespołu Szkół.
- W zakresie realizacji nadzoru wewnętrznego:
- nadzoruje realizację tygodniowego kształcenia praktycznego,
- współdziała z dyrektorem szkoły w nadzorze działalności dydaktycznej w zakresie kształcenia praktycznego,
- kontroluje dokumentację prowadzoną w zakresie kształcenia praktycznego przez nauczycieli i uczniów,
- prowadzi hospitacje nauczycieli przedmiotów zawodowych,
- hospituje inne zajęcia i lekcje zlecone przez dyrektora,
- kontroluje praktyczną naukę zawodu pod kątem zgodności z przepisami BHP,
- analizuje i rozlicza z realizacji programu praktycznej nauki zawodu.
- Odpowiedzialność kierownika szkolenia praktycznego:
- przygotowuje dokumenty niezbędne do klasyfikacji i sprawozdawczości dotyczącej kształcenia praktycznego,
- koreluje treści kształcenia praktycznego w porozumieniu z członkami Zespołu Przedmiotów Zawodowych z nauką teoretycznych przedmiotów zawodowych,
- przygotowuje materiały i analizy, które mają stanowić przedmiot narad podczas posiedzeń Zespołu Przedmiotów Zawodowych,
- kompletuje dokumentację związaną kształceniem praktycznym,
- planuje kształcenie praktyczne oraz kontroluje bieżącą realizację programów.
- Wykonuje wszystkie inne polecenia Dyrektora Zespołu Szkół.
Kierownik Pracowni Ćwiczeń Praktycznych i Ośrodka Szkolenia Kierowców
Zakres obowiązków i odpowiedzialności kierownika warsztatów szkolnych:
- W zakresie obowiązków i odpowiedzialności Kierownika Warsztatów Szkolnych zawiera się kierowanie szkolnym Ośrodkiem Szkolenia Kierowców - zwanym dalej OSK.
- W prowadzonej dokumentacji działalności szkolnego OSK Kierownik Warsztatów Szkolnych używa tytułu Kierownika Ośrodka Szkolenia Kierowców.
- W zakresie planowania i organizacji szkolenia praktycznego:
- Opracowuje harmonogramy zajęć:
- nauki jazdy samochodem osobowym i ciągnikiem rolniczym,
- nauki pracy maszynami rolniczymi,
- dyżurów i zajęć specjalizujących na terenie pracowni ćwiczeń praktycznych znajdujących się w warsztatach szkolnych.
- Prowadzi ewidencję uczniów uczestniczących w zajęciach z nauki jazdy samochodem osobowym i ciągnikiem rolniczym.
- Prowadzi wymaganą dokumentację związaną z działalnością Ośrodka Szkolenia Kierowców:
- wypisuje karty przeprowadzanych zajęć z nauki jazdy samochodem osobowym i ciągnikiem rolniczym,
- prowadzi ewidencję wydawanych zaświadczeń o ukończeniu szkolenia z nauki jazdy,
- wypisuje zaświadczenia potwierdzające odbyte szkolenie i nabyte umiejętności.
- Przygotowuje wymaganą dokumentację do przeprowadzania egzaminów wewnętrznych ze szkolenia uczniów (kandydatów) na kierowców.
- Organizuje olimpiady, konkursy i turnieje o charakterze zawodowym na terenie szkoły w porozumieniu z Dyrektorem i Kierownikiem Szkolenia Praktycznego.
- Kompletuje i nadzoruje opracowane przez nauczycieli plany nauczania w zakresie zajęć praktycznych w pracowniach ćwiczeń praktycznych znajdujących się w warsztatach szkolnych oraz plany nauczania instruktorów praktycznej nauki zawodu kształcących młodocianych pracowników.
- Współpracuje z Kierownikiem Szkolenia Praktycznego w zakresie całokształtu kształcenia praktycznego.
- Kompletuje opracowane przez nauczycieli plany nauczania z zajęć praktycznych nauki jazdy:
- samochodem osobowym,
- ciągnikiem rolniczym.
- Prowadzi ewidencję zużycia paliwa przez pojazdy silnikowe używane do prowadzenia zajęć praktycznych.
- Kontroluje prawidłowość zapisów w kartach drogowych i kartach przeprowadzanych zajęć nauki jazdy.
- Sporządza comiesięczny wykaz przeprowadzonych godzin zajęć praktycznych z nauki jazdy przez poszczególnych nauczycieli.
- Współpracuje z Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego w zakresie prowadzonego szkolenia przez szkolny OSK.
- Współpracuje ze Starostwem (Wydziałem Komunikacji) w zakresie prowadzonego szkolenia przez szkolny OSK.
- W zakresie realizacji nadzoru wewnętrznego i zewnętrznego:
- Dba wraz z nauczycielami o systematyczne wyposażanie bazy dydaktycznej w pracowniach ćwiczeń praktycznych znajdujących się w warsztatach szkolnych.
- Kontroluje stan techniczny oraz konserwację sprzętu, maszyn i narzędzi będących na wyposażeniu pracowni ćwiczeń praktycznych znajdujących się w warsztatach szkolnych.
- Kontroluje realizację zajęć praktycznych młodocianych pracowników w zakładach pracy, prowadzoną dokumentację w tym zakresie przez instruktorów praktycznej nauki zawodu – zgodność podstawy programowej z realizowanym programem kształcenia.
- Kontroluje realizację zajęć praktycznych w pracowniach ćwiczeń praktycznych znajdujących się w warsztatach szkolnych pod kątem przestrzegania:
- przepisów BHP,
- ochrony środowiska,
- p.poż..
- Dokonuje kontroli bazy dydaktycznej w pracowniach ćwiczeń praktycznych znajdujących się w warsztatach szkolnych i na jej podstawie opracowuje okresową analizę potrzeb (niezbędnych zakupów pomocy dydaktycznych) z tym związanych.
- Prowadzi hospitacje nauczycieli kształcenia praktycznego oraz inne zajęcia dydaktyczne.
- Przeprowadza comiesięczną kontrolę zapisów tematyki zajęć praktycznych realizowanych w pracowniach ćwiczeń praktycznych znajdujących się w warsztatach szkolnych i na terenie zakładów pracy w których realizowana jest praktyczna nauka zawodu dla młodocianych pracowników.
- Odpowiedzialność Kierownika Warsztatów Szkolnych:
- właściwe i terminowe prowadzenie dokumentacji związanej z prowadzeniem działalności OSK,
- właściwe i terminowe prowadzenie dokumentacji związanej ze szkoleniem praktycznym w Pracowniach Ćwiczeń Praktycznych znajdujących się w warsztatach szkolnych,
- właściwe i terminowe kompletowanie dokumentacji związanej z prowadzonym nadzorem zajęć nauki jazdy i szkolenia praktycznego w pracowniach ćwiczeń praktycznych znajdujących się w warsztatach szkolnych,
- prawidłowe planowanie przebiegu zajęć nauki jazdy i szkolenia praktycznego w pracowniach ćwiczeń praktycznych znajdujących się w warsztatach szkolnych,
- terminowe przygotowanie dokumentacji niezbędnej do klasyfikacji i sprawozdawczości, dotyczącej kształcenia praktycznego,
- właściwe i terminowe nadzorowanie przebiegu kształcenia praktycznego młodocianych pracowników,
- odpowiada za stan bazy dydaktycznej pracowni ćwiczeń praktycznych znajdujących się w warsztatach szkolnych i OSK.
- Wykonuje wszystkie inne polecenia Dyrektora Zespołu Szkół.
- Pozyskuje informacje na temat możliwości pozyskania środków na rzecz Zespołu Szkół w celu rozbudowy i modernizacji bazy dydaktycznej Zespołu Szkół.
Cele i zadania szkoły
- Zespół Szkół realizuje cele i zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze określone w ustawie, a w szczególności przegotowuje uczniów do wykonywania czynności zawodowych na najwyższym poziomie jakości oraz zapewnia uczniom pełny i wszechstronny rozwój intelektualny, etyczno-moralny, emocjonalny i fizyczny, zgodnie z potrzebami i możliwościami psychofizycznymi, w warunkach poszanowania godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej. Zespół Szkół uczy miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego. Przygotowuje uczniów do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
- Zespół Szkół wspomaga ucznia w jego wszechstronnym rozwoju i tworzy pozytywnie oddziałujące środowisko wychowawcze poprzez rozwój osobowości z uwzględnieniem ich indywidualnych uzdolnień, zainteresowań, specyfiki zawodów oraz wychowanie na świadomych, twórczych, odpowiedzialnych i wrażliwych na potrzeby ludzi, między innymi poprzez:
- umożliwienie zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do zdania egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i podjęcia nauki na wyższych uczelniach, 2) kształtowanie umiejętności, które pomogą absolwentowi w świadomym wyborze dalszego kształcenia i kreowania własnej kariery zawodowej,
- pomoc w rozwijaniu różnorodnych talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych,
- umożliwianie rozwijania zainteresowań uczniów przez organizowanie indywidualnego toku nauczania, wyznaczenie nauczyciela - opiekuna,
- wyposażenie w wiedzę humanistyczną, ekonomiczną, artystyczną i informatyczną,
- kształtowanie umiejętności i nawyków celowego, planowego działania, sprawnej organizacji oraz oceny efektów swojej pracy.
- Cele i zadania, o których mowa w ust. 1 i 2 realizują nauczyciele wraz z uczniami (słuchaczami) w procesie dydaktycznym, działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej, a także w czasie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
- Cele i zadania dydaktyczne realizowane są w oparciu o obowiązujące podstawy programowe, plany i programy nauczania dotyczące poszczególnych kierunków kształcenia.
- Zespół Szkół realizuje całokształt zadań uwzględniając obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny, spełniając jednocześnie następujące warunki:
- każda pracownia w Zespole Szkół posiada szczegółowy regulamin przepisów bezpieczeństwa i higieny oraz przeciwpożarowych, a przed rozpoczęciem pierwszych zajęć w roku szkolnym uczniowie są zapoznawani z regulaminami obowiązującymi w danej pracowni i zobowiązywani do ich przestrzegania,
- podczas zajęć praktycznych w zakładach pracy, uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązujących w tych zakładach przepisów bezpieczeństwa i higieny,
- podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych, pozaszkolnych i pozalekcyjnych opiekę nad uczniami (słuchaczami) sprawuje nauczyciel lub opiekun wyznaczony przez dyrektora Zespołu Szkół,
- podczas realizacji praktycznej nauki zawodu, na terenie placówek szkolenia praktycznego, opieka nad uczniami jest sprawowana przez nauczyciela praktycznej nauki zawodu lub zakładowego kierownika praktyk.
Szkoła kształci uczniów w następujących zawodach
Praktyczną naukę zawodu uczniowie mogą realizować w:
- pracowniach zajęć praktycznych,
- ośrodku szkolenia kierowców,
- zakładach pracy, gospodarstwach rolnych,
- zakładach rzemieślniczych.