Wersja nieobowiązująca z dnia
Zadania Wydziału Komunikacji i Transportu
Funkcję Dyrektora Wydziału Komunikacji i Transportu sprawuje: - Tadeusz Bera
Telefon: 89 642 98 65
Kierownikiem Oddziału w Morągu jest Dariusz Dybikowski
Telefon: 89 642 98 93
Wydział Komunikacji i Transportu nadzoruje bezpośrednio Etatowy Członek Zarządu.
Do zakresu działań Wydziału Komunikacji i Transportu należy w szczególności:
- dokonywanie rejestracji pojazdów, wydawanie dowodów rejestracyjnych lub dokumentów czasowo dopuszczających pojazd do ruchu oraz tablic rejestracyjnych i innych oznaczeń pojazdów,
- wyrejestrowywanie pojazdów oraz czasowe wycofywanie pojazdów z ruchu,
- wydawanie wtórników dowodów rejestracyjnych i innych oznaczeń pojazdów w razie ich utraty lub zniszczenia,
- dokonywanie wpisów wynikających z wszelkich zmian danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym,
- zwracanie dowodów rejestracyjnych zatrzymanych przez organy kontroli ruchu drogowego lub stacje diagnostyczne,
- wydawanie kart pojazdów,
- dokonywanie wpisów w karcie pojazdu,
- wydawanie zgody na nadanie nr ramy, nadwozia/podwozia lub wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej,
- przyjmowanie od właścicieli pojazdów zgłoszeń o zbyciu zarejestrowanych pojazdów,
- wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami (praw jazdy),
- wydawanie profilu kandydata na kierowcę,
- wydawanie nowych dokumentów uprawniających do kierowania pojazdami z uwagi na zmianę danych w nich zawartych oraz wydawanie ich wtórników w razie ich utraty lub zniszczenia,
- kierowanie kierujących pojazdami do poddania się badaniom lekarskim i psychologicznym, w przypadku zastrzeżeń co do stanu ich zdrowia,
- kierowanie kierujących pojazdami, w razie uzasadnionych zastrzeżeń, do sprawdzenia ich kwalifikacji,
- potwierdzanie posiadania świadectwa kwalifikacji zawodowej,
- wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi,
- zatrzymanie i cofanie oraz zwracanie praw jazdy,
- zatrzymanie i cofanie oraz zwracanie uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi,
- wydawanie międzynarodowych praw jazdy,
- wydawanie, zmiana i cofanie licencji na krajowy drogowy przewóz osób i rzeczy przedsiębiorcom mającym siedzibę na obszarze powiatu ostródzkiego,
- wydawanie, zmiana i cofanie zezwoleń na przewozy regularne i regularne specjalne osób na obszarze powiatu ostródzkiego,
- opiniowanie wydania lub zmiany zezwoleń na przewozy regularne i regularne specjalne osób dla urzędu marszałkowskiego na linie komunikacyjne przebiegające przez powiat ostródzki,
- wydawanie, zmiana i cofanie zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,
- wydawanie, zmiana i cofanie licencji na pośrednictwo przy przewozie rzeczy,
- wydawanie, zmiana i cofanie zaświadczeń na wykonywanie przewozów na potrzeby własne,
- wydawanie zezwoleń na przejazd po drogach pojazdów „nienormatywnych” kat. II i III,
- wydawanie zaświadczeń potwierdzających wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców oraz nadzór nad tymi ośrodkami,
- wydawanie zaświadczeń potwierdzających wpis do rejestru podmiotów prowadzących ośrodki szkolenia kierowców
- kierowanie kandydatów na instruktorów nauki jazdy na egzamin,
- wydawanie legitymacji instruktorom nauki jazdy,
- wydawanie legitymacji wykładowcom nauki jazdy,
- wydawanie zaświadczeń potwierdzających wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów oraz nadzór nad tymi stacjami,
- wydawanie uprawnień dla diagnostów do przeprowadzania badań technicznych pojazdów,
- udział w postępowaniu dotyczącym wyznaczania jednostki do usuwania oraz prowadzenia parkingu strzeżonego dla pojazdów, o których mowa w art.130a ust.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym,
- występowanie do sądu z wnioskiem o orzeczenie przepadku pojazdu usuniętego z drogi na rzecz powiatu,
- wykonywanie orzeczeń sądu o przepadku pojazdu w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
- wydawanie decyzji o kosztach związanych z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałych od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania,
- przygotowanie projektu uchwały ustalającej wysokość opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu oraz wysokość kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia,
- prowadzenie ewidencji projektów organizacji ruchu i przekazywanie zatwierdzonej organizacji ruchu do realizacji,
- przeprowadzenie kontroli wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektów stałej organizacji ruchu – w terminie do 14 dni,
- prowadzenie kontroli prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ich zgodności z zatwierdzoną organizacją ruchu na drogach powiatowych i gminnych – raz na 6 miesięcy,
- sporządzanie protokołów z przeprowadzonych kontroli i przedstawianie ich do zatwierdzenia Staroście Ostródzkiemu,
- współpraca w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z innymi organami zarządzającymi ruchem,
- nadzór i analiza istniejącej organizacji ruchu w zakresie bezpieczeństwa ruchu i jego efektywności.