Informacja o punktach Nieodpłatnej Pomocy Prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego

Polityka cookies

Używamy pliki cookies do celów statystycznych i poprawnego działania strony.

Skoczek

Skocz do Wyszukiwarki Skocz do Menu Głównego Skocz do Głównej Zawartości
herb Biuletyn Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Ostródzie
Nieodpłatna Pomoc Prawna
Wersja z dnia

Informacja o punktach Nieodpłatnej Pomocy Prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego

INFORMACJA

Na terenie Powiatu Ostródzkiego funkcjonują następujące punkty nieodpłatnej pomocy prawnej:

  1. w Centrum Użyteczności Publicznej w Ostródzie, ul. Jana III Sobieskiego 9, pokój 226,
  2. w Bibliotece Miejskiej w Morągu, ul. Ogrodowa 16,
  3. w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Ostródzie, ul. Olsztyńska 2, pokój 3.

Prawnicy udzielają nieodpłatnych porad prawnych od poniedziałku do piątku w godzinach: od 9:00 do 13:00, z wyłączeniem świąt i dni wolnych od pracy.

W Centrum Użyteczności Publicznej w Ostródzie, ul.Jana III Sobieskiego 9, pokój 226, został uruchomiony również punkt nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, w którym można uzyskać wsparcie od poniedziałku do piątku w godzinach: od 13:15 do 17:15, z wyłączeniem świąt i dni wolnych od pracy.

Pod numerem telefonu 89 642 98 03 lub 89 642 98 52 można uzyskać więcej szczegółowych informacji dotyczących nieodpłatnej pomocy prawnej nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz nieodpłatnej mediacji  oraz ustalić termin wizyty.

Nieodpłatna pomoc prawna przysługuje:

  • każdej osobie fizycznej, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku.

Osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą dodatkowo przed udzieleniem porady przedstawiają:

  • kopie wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie, jakie otrzymała w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, 
  • informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 708).

Pomoc prawna polega na:

  • wskazaniu sposobu rozwiązania problemu prawnego,
  • poinformowaniu o obowiązującym stanie prawnym, uprawnieniach lub obowiązkach,
  • sporządzeniu projektu pisma, z wyłączeniem pism procesowych, w toczącym się już postępowaniu sądowym,
  • nieodpłatnej mediacji,
  • sporządzeniu projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub o ustanowienie pełnomocnika z urzędu.

Nieodpłatne poradnictwo obejmuje działania zmierzające do podniesienia świadomości o przysługujących osobie uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparciu w samodzielnym rozwiazywaniu problemu.

Nieodpłatna mediacja  jest metodą rozwiązywania konfliktów, w której uczestnicy poszukują najlepszych dla siebie rozwiązań. Osoba prowadząca mediację wspiera strony w znalezieniu przez nie satysfakcjonującego porozumienia. Mediacja jest dobrowolna i poufna.  Mediacja może być prowadzona w sprawach małżeńskich, rodzinnych, sąsiedzkich, konsumenckich i w innych kwestiach spornych, w tym również w sprawach toczących się już na drodze sądowej, o ile sąd nie skierował jeszcze sprawy do mediacji sądowej.